Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 4

Randvoorwaarden voor een succesvol project
Intro
Communicatie met leerkracht en leerlingen Praktisch: Communicatiekanalen en educatiepartners voor je project Leerkrachten en leerlingen motiveren Partnerschap en co-creatie Financiering Praktische ondersteuning Data, ethiek en privacy Impact meten van je project Schaalbaarheid en toekomst van het project

Besluit



Financiering






Leerlingen betrekken in je citizen-scienceproject is op vele vlakken een opportuniteit, maar het vraagt doorgaans ook extra inspanningen, tijd en financiƫle middelen.

  • De financiĆ«le middelen die scholen kunnen bieden, zijn vaak heel beperkt. Daarom houd je de algemene kost voor scholen om te kunnen deelnemen best zo laag mogelijk.
  • Om toch voldoende financiering voor je project te verkrijgen, zijn er wel enkele tips die je kunnen helpen.

  • Geef duidelijk aan dat je scholen zal betrekken bij het onderzoek, en geef een concrete raming van de vereiste tijd en middelen.
  • Denk daarbij ook aan mogelijkheden om scholen te begeleiden in een citizen-scienceproject of het op maat uitwerken van een interessant onderwijsproject over het onderzoek.

  • Bekijk je financiering voor het wetenschappelijke onderzoek (bv. FWO-oproepen) apart van de financiering voor het educatieve luik (bv. oproepen van VLAIO, Koning Boudewijnstichting.)
  • Je samenwerking met het onderwijs zorgt ervoor dat je ook bij financieringskanalen voor onderwijs terecht kan. Houd dus zeker ook daar de projectoproepen in het oog.

  • Bijvoorbeeld bij de lokale besturen van de provinciale of lokale besturen waar de betrokken scholen zich bevinden
  • De scholen kunnen dan zelf misschien niet de middelen hebben, maar lokale besturen willen dergelijke initiatieven misschien wel ondersteunen.



 

    Voorbeeld

In het VLINDER-project worden weersomstandigheden gemeten in omgevingen waar we vandaag nog geen data van hebben.

  • De Universiteit Gent werkte nauw samen met lokale besturen om ook na de financiering door Departement EWI de metingen verder te laten lopen
  • De meetlocaties kwamen tot stand dankzij samenwerkingen met verschillende actoren, zoals scholen, lokale overheden en bedrijven.