Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 4

Randvoorwaarden voor een succesvol project
Intro
Communicatie met leerkracht en leerlingen Praktisch: Communicatiekanalen en educatiepartners voor je project Leerkrachten en leerlingen motiveren Partnerschap en co-creatie Financiering Praktische ondersteuning Data, ethiek en privacy Impact meten van je project Schaalbaarheid en toekomst van het project

Besluit



Partnerschap en co-creatie






Partnerschappen uitbouwen

Citizen-scienceprojecten in het onderwijs vragen diverse expertise:

  • wetenschappelijke kennis
  • technische en ICT knowhow
  • onderzoeksvaardigheden
  • pedagogische en didactische vaardigheden
  • (wetenschaps-)communicatie
  • participatiemethodes
  • community en stakeholder management
  • databeheer
  • ...

Het motto ‘Alleen ga je sneller, samen ga je verder’ gaat daarom vaak op voor citizen science.
De meest succesvolle projecten zijn gebouwd op een samenwerkingsverband van partners die elk hun eigen expertise aan boord brengen.





Bij het verkennen of opzetten van nieuwe partnerschappen streef je steeds een win-win situatie na voor elke partner. Verschillende partners betekent ook verschillende perspectieven en verwachtingen ten opzichte van het project.

verwachtingen
een wetenschappelijk onderzoeker veel en waardevolle onderzoeksdata
een leerkracht educatieve meerwaarden
een overheidspartner maatschappelijke bewustwording of beleidsinformerende data

Het is beter om deze verwachtingen al voor het begin van het project duidelijk af te stemmen.

  • Wat wil elke partner bereiken?
  • Stroken deze verwachtingen en belangen met elkaar en met die van de leerkrachten en leerlingen?



Protoyping en co-creatie met leerkrachten en leerlingen

In module 3 schetsten we 3 paden voor co-creatie met leerlingen en leerkrachten in het onderzoeksproces. Op het niveau van projectontwikkeling is co-creatie zeker even interessant.

  • Door van in het begin leerkrachten en/of leerlingen te betrekken bij de ontwikkeling van het project, verzeker je je ervan dat de activiteiten beantwoorden aan hun verwachtingen.
  • Je kan dit co-creatieve aspect beperken tot het testen of prototypen van lesactiviteiten met kleine groepen leerkrachten of leerlingen, waarbij je feedback verzamelt en verwerkt in een volgende iteratie van de activiteit.
  • Maar je kan je doelgroep ook van a tot z betrekken bij de uitbouw van je onderzoek of citizen-scienceproject.



 

BRITEC project
Het BRITEC project deed onderzoek naar de implementatie van citizen science in de klas door middel van cocreatie tussen onderzoekers en leerkrachten in verschillende Europese landen. De toolkit en Massive Online Open Course zijn uitstekende hulpmiddelen voor dit proces.