Partnerschap en co-creatie
Partnerschappen uitbouwen
Citizen-scienceprojecten in het onderwijs vragen diverse expertise:
- wetenschappelijke kennis
- technische en ICT knowhow
- onderzoeksvaardigheden
- pedagogische en didactische vaardigheden
- (wetenschaps-)communicatie
- participatiemethodes
- community en stakeholder management
- databeheer
- ...
Het motto ‘Alleen ga je sneller, samen ga je verder’ gaat daarom vaak op voor citizen science.
De meest succesvolle projecten zijn gebouwd op een samenwerkingsverband van partners die elk hun eigen expertise aan boord brengen.
Bij het verkennen of opzetten van nieuwe partnerschappen streef je steeds een win-win situatie na voor elke partner.
Verschillende partners betekent ook verschillende perspectieven en verwachtingen ten opzichte van het project.
verwachtingen |
een wetenschappelijk onderzoeker |
|
veel en waardevolle onderzoeksdata |
een leerkracht |
|
educatieve meerwaarden |
een overheidspartner |
|
maatschappelijke bewustwording of beleidsinformerende data |
Het is beter om deze verwachtingen al voor het begin van het project duidelijk af te stemmen.
- Wat wil elke partner bereiken?
- Stroken deze verwachtingen en belangen met elkaar en met die van de leerkrachten en leerlingen?
Protoyping en co-creatie met leerkrachten en leerlingen
In module 3 schetsten we 3 paden voor co-creatie met leerlingen en leerkrachten
in het onderzoeksproces. Op het niveau van projectontwikkeling is co-creatie zeker even interessant.
-
Door van in het begin leerkrachten en/of leerlingen te betrekken bij de ontwikkeling van het project, verzeker je je
ervan dat de activiteiten beantwoorden aan hun verwachtingen.
- Je kan dit co-creatieve aspect beperken
tot het testen of prototypen van lesactiviteiten met kleine groepen leerkrachten of leerlingen,
waarbij je feedback verzamelt en verwerkt in een volgende iteratie van de activiteit.
- Maar je kan je doelgroep ook van a tot z betrekken bij de uitbouw van je onderzoek of citizen-scienceproject.
BRITEC project
Het BRITEC project deed onderzoek naar de
implementatie van citizen science in de klas door middel van cocreatie tussen onderzoekers en leerkrachten
in verschillende Europese landen. De
toolkit en
Massive Online Open Course zijn uitstekende hulpmiddelen
voor dit proces.