Leerkrachten en leerlingen motiveren
Intrinsieke motivatie
- Je weet meer over de motivaties van de verschillende actoren om deel te nemen als aan het begin van de samenwerking
alle partijen duidelijk hun verwachtingen hebben gedeeld
- Je kan de boodschap en stijl van je communicatie hierop afstemmen.
- Je kan eventueel zelfs het takenpakket van de leerkracht en leerlingen aanpassen naar hun motivaties,
interesses en leefwereld.
- Dit versterkt hun
.
- Bij het ontwerp van activiteiten vertrekken we vaak van de theorie om vervolgens over te gaan naar de toepassing,
maar je kan evengoed vertrekken van een concrete ervaring of beleving om de leerlingen te prikkelen.
Extrinsieke motivatie
Je kan leerlingen en leerkrachten
door:
- Een beloning
- bv een bezoek aan een labo, een archief, een bedrijf…
- kortom: hen belonen met een speciale beleving die de leerlingen anders niet zouden meemaken.
- Een onderzoeker die live in de klas communiceert en uitleg geeft over het project.
Zo doorbreek je meteen het stereotype van wetenschappers als oude mannen in witte jassen.
- Extra leermaterialen om eindtermen te bereiken
- Mogelijkheden creëren voor erkenning van geëngageerde leerkrachten en scholen.
- bv school uitroepen tot enthousiaste ‘onderzoeksschool’, of iets dergelijks
- Opgelet:
- Waak over de link met de leercontext of leerinhoud.
- Ga vooraf na welke beloningen/incentives je doelpubliek waardevol vindt.
Je zet best vooral in op de intrinsieke motivatie van leerkracht en leerlingen.
Op lange termijn zal dat het meeste effect hebben. Toch zijn beide vormen van motivatie belangrijk.
Mensen hebben vaak meerdere redenen om aan een citizen-scienceproject deel te nemen, en die bestaan
uit een mix van intrinsieke en extrinsieke motivaties .
Voorbeeld
“In het burgerwetenschappelijke 5T-project
bestond een deelname van een klas aan het onderzoeksproject
steeds uit verschillende delen.
-
Een bezoek aan het Finnish Meteorological Institute (FMI) met o.a. informatie over het
instituut en het onderzoeksproject, en demonstraties van opstellingen
in het instituut.
-
Bij de impactmeting van het project achteraf kwam
het belang van dat fysieke bezoek voor de motivatie van de klassen naar boven.
Dit is een mooi voorbeeld van het extrinsiek motiveren van de leerlingen.”