Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 2

Onderwijs in Vlaanderen

Intro

Structuur en organisatie van het Vlaamse onderwijs

Intro Vrijheid van scholen binnen het kader van eindtermen Verschillende onderwijsniveaus Lager onderwijs Secundair onderwijs Aan de slag Buitengewoon onderwijs Methodescholen Samenwerkingen

Kiezen voor lager of secundair onderwijs

Besluit



Intro






Een basiskennis over de structuur en concepten van het Vlaamse onderwijs helpen jou als projectinitiatiefnemer al goed op weg. In deze module lichten we toe hoe het onderwijslandschap er vandaag uitziet:

  • organisatorisch: bv. verschillende actoren
  • inhoudelijk: bv. eindtermen

In dit hoofdstuk vind je onder andere een antwoord op vragen als:

  • Kunnen scholen er zomaar voor kiezen om deel te nemen aan een citizen-scienceproject? Krijgen ze van de overheid voldoende ruimte om aan zo’n project deel te nemen?
  • Hoe zijn scholen en leerkrachten georganiseerd? Via welke organisaties en koepelstructuren kan ik enthousiaste scholen vinden?
  • Hoe weet ik welke doelgroepen ik kan engageren? Is mijn project geschikt voor deelname van lagere schoolkinderen, van klassen in het buitengewoon onderwijs…?
  • Wie beslist er over deelname aan een citizen-scienceproject? De leerkracht? De directie? Een groep leerkrachten? Met andere woorden; wie moet je als initiatiefnemer overtuigd krijgen?