Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 2

Onderwijs in Vlaanderen

Intro

Structuur en organisatie van het Vlaamse onderwijs

Intro Vrijheid van scholen binnen het kader van eindtermen Verschillende onderwijsniveaus Lager onderwijs Secundair onderwijs Aan de slag Buitengewoon onderwijs Methodescholen Samenwerkingen

Kiezen voor lager of secundair onderwijs

Besluit



Structuur en organisatie van het Vlaamse onderwijs

Samenwerkingen





Scholen en leerkrachten kunnen op veel verschillende manieren samenwerken en elkaar ondersteunen.

Binnen een school
  • Binnen een school zijn er bijvoorbeeld vakgroepen waarin leerkrachten van eenzelfde vak samenwerken.
  • Leerkrachten werken ook vaak samen aan vakoverschrijdende projecten, denk maar aan projectweken rond verkeersveiligheid of milieu op school.

Tussen scholen
  • Ook kunnen scholen elkaar onderling ondersteunen door samen te werken.
    Een voorbeeld daarvan is een scholengemeenschap, een verzameling van verschillende scholen van eenzelfde schoolniveau die samenwerken op verschillende vlakken zoals logistiek, infrastructuur en het aanbod van studierichtingen.
  • Leerkrachten van verschillende scholen uit een scholengemeenschap kunnen ook vakgebonden samenwerken en zo een community of practice vormen.

Vlaams niveau
  • Ook op Vlaams niveau zijn er verenigingen van leraren die in eenzelfde vakdomein lesgeven en zo samenwerkingen aangaan
    bv. VELEWE, VLA, VVWL, overlegplatform STEM-leerkrachten…
  • Ook deze verenigingen vormen een interessant startpunt voor je zoektocht naar partners.
    Meer info - lijst van verenigingen


De scholen en leerkrachten beschikken binnen het kader van de eindtermen over heel wat vrijheid in hun eigen pedagogisch beleid. Voorgaande actoren ondersteunen hen daarin.