Lexicon
21ste-eeuwse vaardigheden
Geheel van noodzakelijke kennis, vaardigheden en attitudes om in de huidige en toekomstige
samenleving te kunnen functioneren. Het gaat over volgende vaardigheden: kritisch denken, creatief
denken, probleem oplossen, computationeel denken, informatievaardigheden, ICT-basis vaardigheden,
mediawijsheid, communiceren, samenwerken, sociale & culturele vaardigheden en zelfregulering.
Lees meer
Computationeel denken
Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT
of met behulp van ICT. Computationeel denken stimuleert het redeneren, abstraheren en het
probleemoplossend vermogen, met vertrouwen, doorzetting en in samenwerking met anderen.
Lees meer
Eindtermen
Minimumdoelen die het Vlaams Parlement noodzakelijk en bereikbaar acht voor een leerlingenpopulatie.
Met minimumdoelen wordt bedoeld: een minimum aan kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes,
bestemd voor die leerlingenpopulatie. De term ‘eindtermen’ wordt gebruikt voor de onderwijsdoelen
van het gewoon lager en secundair onderwijs en voor OV 4 van het buitengewoon secundair onderwijs.
Lees meer
Extrinsieke motivatie
Vormen van motivatie door externe bronnen, bijvoorbeeld door het vooruitzicht op een beloning of een straf
Lees meer
Finaliteiten
Elke studierichting in het secundair onderwijs behoort ook tot een finaliteit. Die geven aan wat
leerlingen na het secundair onderwijs kunnen doen. De drie finaliteiten zijn doorstroom (om na het
secundair onderwijs verder te studeren in het hoger onderwijs); dubbele finaliteit (om na het secundair
onderwijs verder te studeren of te gaan werken) en arbeidsmarkt (om na het secundair onderwijs te
gaan werken of een graduaatsopleiding te volgen).
Lees meer
Inrichtende macht
De inrichtende macht, oftewel schoolbestuur, is verantwoordelijk voor het goed functioneren van één of
meerdere scholen. Dit doen ze met de hulp van de directie, leerkrachten, ondersteunend personeel en
paramedisch personeel. De inrichtende macht kan de vorm aannemen van een overheid, een natuurlijke
persoon of een rechtspersoon.
Lees meer
Intrinsieke motivatie
Vormen van motivatie die vanuit de persoon zelf komen, bijvoorbeeld vanwege de intrinsieke waarde
van de activiteit op het moment zelf of voor het behalen van een doel in de toekomst.
Lees meer
Jaarplan
Een document waarin de leraar de delen van een leerplan voor een bepaalde studierichting/optie voor
een bepaalde klas vertaalt naar een concreet overzicht van ‘leerinhouden’, eventuele opdrachten en
doelstellingen. Het jaarplan ordent en verdeelt de delen van het leerplan in relatie met de beschikbare
onderwijstijd over het hele schooljaar en zorgt zo voor evenwicht in de aangeboden onderwijsinhouden
van het leerplan.
Lees meer
Kennis, vaardigheden en attitudes
Eindtermen worden geformuleerd in termen van kennis, vaardigheden en attitudes. Kennis slaat op het
begrip van feiten, gegevens, verbanden en inzichten. Vaardigheden betreft de praktische bekwaamheid,
het ‘weten hoe’; en een attitude gaat over een houding of denkwijze die je over een onderwerp hebt.
Lees meer
Leerplan
Een overzicht van de leerstof die binnen een bepaalde periode in een klas moet worden behandeld. Het
is een soort vertaling van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen die de overheid heeft laten opstellen,
in concrete onderwijsactiviteiten.
Lees meer
Methodescholen
Methodescholen bieden onderwijs aan volgens een bijzondere pedagogische en didactische methode.
Voorbeelden zijn freinetonderwijs, steineronderwijs, jenaplanscholen…
Lees meer
Multileeftijdsklassen
Klassen waar kinderen uit verschillende geboortejaren samen zitten. Bijvoorbeeld graadklassen, waar 2
of 3 geboortejaren samen in de klas zitten.
Lees meer
Nature of science (NOS)
Nature of science is deel van wetenschappelijke geletterdheid, wat het begrip van leerlingen over
wetenschappelijke concepten omvat, en dat hen zo in staat stelt geïnformeerde beslissingen te nemen
over wetenschappelijke onderbouwde persoonlijke en maatschappelijke kwesties.
Lees meer
Onderwijsdoelen
Overkoepelend begrip waarmee wordt verwezen naar verschillende soorten doelen, zoals
basiscompetenties, eindtermen, ontwikkelingsdoelen, uitbreidingsdoelen etc. die gelden in het
basisonderwijs, secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, volwassenenonderwijs en hoger onderwijs.
Lees meer
Onderwijskoepel
Verenigingen van schoolbesturen en inrichtende machten. Zij ondersteunen en vertegenwoordigen
schoolbesturen. Zij stellen onder andere leerplannen en lesroosters op, die de schoolbesturen kunnen
overnemen.
Lees meer
Onderwijsnet
Een indeling van de scholen in het Vlaamse onderwijs op basis van het soort inrichtende macht. Er zijn
drie onderwijsnetten:
- het gemeenschapsonderwijs
- het gesubsidieerd officieel onderwijs
- het gesubsidieerd vrij onderwijs
Binnen elk net zijn er vervolgens meerdere onderwijskoepels.
Lees meer
Onderzoekend leren
Onderzoekend leren is een didactiek die leerlingen aanspoort de wereld om hen heen actief
te onderzoeken en ontdekken. Binnen onderzoekend leren zijn leerlingen, buiten de klassikale
leermomenten om, actief bezig met hun leerproces. Ze leren ervaren wat voor hen belangrijk is,
ontdekken en ontwikkelen hun talenten en leren deze benutten. Onderzoekend leren vergroot de
kwaliteit van leren, doordat leerlingen van en met elkaar leren en leren ontdekken.
Lees meer
Pedagogisch project van een school
Elke school heeft een pedagogisch project. Het schoolbestuur werkt dat uit voor de school of voor alle
scholen onder zijn bevoegdheid. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de
levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de betrokken scholen.
Lees meer
Pedagogische begeleidingsdienst
Elke onderwijskoepel beschikt over een pedagogische begeleidingsdienst (PBD). De PBD’s
ondersteunen de onderwijsinstellingen en centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s). De PBD heeft
verschillende opdrachten die het beleid van de school versterken en de professionalisering van het
onderwijspersoneel bevorderen.
Lees meer
Scholengemeenschap
Een verzameling van scholen van hetzelfde onderwijsniveau (basisonderwijs of secundair onderwijs) met
hetzelfde of een ander bestuur, van hetzelfde of van verschillende onderwijsnetten die vrijwillig samenwerken
om schaalvoordelen na te streven op het vlak van logistiek, studieaanbod, personeelsbeleid…
Lees meer
Sleutelcompetentie
Clusters van inhoudelijk verwante competenties die de leerlingen moeten verwerven om te
functioneren in de maatschappij en zich persoonlijk te ontplooien. Sleutelcompetenties vormen
de basis voor de eindtermen. De nieuwe eindtermen worden geformuleerd in functie van deze
sleutelcompetenties en niet meer in functie van vakken.
Lees meer
En nog meer
STEM
STEM is een acroniem voor de woorden ‘Science’, ‘Technology’, ‘Engineering’ en ‘Mathematics’. STEM gaat
dus om het opbouwen van wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten én praktijken
(S, T, & M) en het inzetten ervan om complexe vragen of een levensecht probleem op te lossen (E).
Lees meer
Studiedomeinen
Elke studierichting in het secundair onderwijs in Vlaanderen behoort tot een studiedomein. Er zijn acht
studiedomeinen of interessegebieden, bijvoorbeeld STEM, welzijn en maatschappij... Binnen elk domein vind je een breed pallet aan studierichtingen terug.
Lees meer
Teamteaching
Een samenwerking tussen twee (co-teaching) of meer leerkrachten om een groep leerlingen iets te leren.
Lees meer
Vereniging van leraren
Groepering van leraren, meestal georganiseerd rond een of meerdere vakken of leergebieden.
Lees meer