Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 4

Randvoorwaarden voor een succesvol project
Intro
Communicatie met leerkracht en leerlingen Praktisch: Communicatiekanalen en educatiepartners voor je project Leerkrachten en leerlingen motiveren Partnerschap en co-creatie Financiering Praktische ondersteuning Data, ethiek en privacy Impact meten van je project Schaalbaarheid en toekomst van het project

Besluit



Communicatie met leerkracht en leerlingen






Communicatie is een essentieel onderdeel van elk citizen-scienceproject. Zo stel je idealiter aan de start van je initiatief een communicatieplan op.

  • hoe zal je promotie voeren voor je project?
  • hoe zal je naar de leerkrachten en leerlingen toe communiceren over het onderzoek?
  • hoe zal je ze gedurende het hele onderzoeksproces blijven motiveren?
  • hoe zal je uiteindelijk communiceren over de resultaten van het onderzoek? (zie ook module 3, submodule "rapportering")

Je vindt hierover meer praktische communicatietips in de handleiding ‘Communicatie bij citizen science’.




In dit hoofdstuk focussen we op de wijze van communiceren naar en met de betrokken leerkrachten en leerlingen. Helder en boeiend communiceren over wetenschap is essentieel voor succesvolle citizen-scienceprojecten.

Wanneer
  • Het is goed om de communicatie op te starten voor aanvang van het schooljaar (in augustus) of nog beter al tijdens het vorige schooljaar.
    Zo blijkt april-mei de beste periode om nieuwe projecten voor het volgende schooljaar te promoten bij leerkrachten.
  • Op die manier vermijd je drukke periodes zoals toetsen of de opstart van het schooljaar, en hebben schoolteams nog de kans te overleggen om het in te passen in het jaarplan.
  • Om je project te promoten maak je bovendien best ook gebruik van bestaande kanalen, daar lijsten we er een beetje verder enkele van op.

Open communicatie ivm verwachtingen

Tijdens het gehele onderzoek communiceer je best zo open mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld starten met ieders verwachtingen te verwoorden ten aanzien van het onderzoeksproject en elkaars engagement.

  • Waarschijnlijk stappen leerkrachten en leerlingen enerzijds, en de initiatiefnemer anderzijds, met andere verwachtingen in het project.
        Door deze vooraf goed in kaart te brengen en tegenover je eigen aanbod en verwachtingen te plaatsen, kan je onenigheden voorkomen.
  • Welke verwachtingen kan je binnen de tijdspanne van het project realiseren en welke mogelijk niet?
        Als je tijdens de onderzoekscyclus voldoende tijd en terugkoppelingsmomenten inplant, vergroot je bovendien de slaagkans van het project.

Praktisch

Er zullen ook veel tussentijdse vragen van de scholen jouw richting uitkomen.

Praktische vragen:

  • In de dagdagelijkse schoolcontext verandert de planning namelijk vaak en snel. Wanneer er lessen verschuiven of vervangingen zijn, kan dat een impact hebben op (het verloop van) het citizen-scienceproject.
  • Als het gaat over metingen die op strikt afgesproken momenten plaats moeten vinden, toetsen leerkrachten graag af hoe ze de wijziging in de planning kunnen opvangen in functie van het citizen-scienceproject.

Inhoudelijke vragen:

  • Als leerkrachten weten dat ze snel met hun vraag terechtkunnen, werkt dat motiverend.
  • Verwacht je dus aan veel vragen en onderschat niet hoeveel tijd je nodig hebt om deze te beantwoorden.

Groepsgevoel

Communiceer steeds open over alle deelaspecten van het project, en faciliteer communicatie tussen de verschillende projectdeelnemers.
Zo kan je bovendien een groepsgevoel creëren waarin alle actoren gemotiveerd samenwerken aan het project, met mogelijk eigen klemtonen of prioriteiten.


Ondersteuning
Er bestaat in Vlaanderen een uitgebreid ondersteuningsnetwerk voor wetenschapscommunicatie. Zo is bij hogescholen, universiteiten en onderzoekscentra een expertisecel wetenschapscommunicatie ingebed. Neem zeker contact op met je expertisecel als je instelling er een heeft!
Daarnaast staan verschillende bedrijven en organisaties klaar om je op te leiden of te ondersteunen in wetenschapscommunicatie. Enkele voorbeelden zijn: