Stap 5: Rapportering
Citizen science is tweerichtingsverkeer.
In een samenwerking met het onderwijs kan de rapportering en verspreiding van de resultaten een dubbel verhaal zijn.
- Hoogstwaarschijnlijk zal je als onderzoeker een wetenschappelijk rapport van het onderzoek publiceren
- Daarnaast is een begrijpbare rapportering voor de leerlingen zelf en voor het brede publiek onmisbaar.
Burgerwetenschappers willen heel graag weten waaraan hun werk bijdraagt. Je hoeft ook niet te wachten tot
de resultaten in een officieel peer-reviewed rapport werden gepubliceerd. Een ‘sneak-preview’ van de voorlopige wetenschappelijke conclusies brengt
burgerwetenschappers niet alleen vroeger op de hoogte, maar geeft ze ook het gevoel van waardering.
Disseminatie naar hun lokale omgeving
In de disseminatie naar hun lokale omgeving zal je scholen weinig moeten ondersteunen. Ze zien zelf vaak de mogelijkheden, en leerlingen zijn uitstekende ‘vertalers’
van onderzoeksresultaten naar een breed publiek. Al kan je er natuurlijk samen met hen wel over nadenken. Je kan met hen brainstormen over de vorm van rapportering,
en laat hen ook overwegen hoe ze de informatie zo breed mogelijk kunnen verspreiden. Ook dat is deel van het participatief traject. Hun creatieve ideeën
zullen jou hoogstwaarschijnlijk extra inspiratie bieden.
Voorbeeld
Voorbeelden van verschillende vormen van rapportering in samenwerking met leerlingen zijn:
- een posterbeurs organiseren op de school,
- een infoavond met presentaties,
- een artikel in de schoolkrant of in lokale media laten verschijnen,
- een kennisclip over het onderzoek maken etc.
Je kan daarbij inzetten op verschillende platformen zoals de sociale media van de school, de website van het onderzoek, een podcast op een platform lanceren etc.
Impact
- Je kan een beleidsadvies formuleren naar de (lokale) overheid.
- Je kan aanpassingen voorstellen in de schoolomgeving of -infrastructuur bij het
schoolbestuur, de directie, de leerlingenraad of de MOS-werkgroep (Milieuzorg op school).
- Een brainstorm met de leerlingen kan nog andere ideeën naar voren brengen.
|
Zo ontwikkelen de leerlingen verschillende kennis, vaardigheden en attitudes:
- Ze engageren zich actief in de samenleving.
- Ze gaan op een geïnformeerde en beargumenteerde wijze
in dialoog over maatschappelijke problemen.
|
Leerresultaten
- Je kan expliciet aandacht besteden aan de leerresultaten van de leerkracht en leerlingen zelf,
via een rapportering van wat zij zelf ervaren geleerd te hebben.
|
- Dit kan ook dienen als een soort (zelf-)evaluatie van het leerproces bij de leerlingen.
- Deze evaluatie van het leerproces
is belangrijk voor de leerkracht, maar kan voor jou ook deel zijn van de impactmeting van het project.
|
Voordelen van een samenwerking met het onderwijs: het grote netwerk
- Je kan het netwerk en de expertise van de leerlingen gebruiken om aan outreach te doen bij de verspreiding van de onderzoeksresultaten en de realisatie van impact.
- Je kan snel veel mensen bereiken door de verschillende partners in het netwerk van de school zelf te betrekken.
Denk aan:
- ouders van de leerlingen
- de
- het lokale bestuur
- lokale media etc.
- Scholen komen graag in de kijker met innovatieve projecten met maatschappelijke meerwaarde. Ze zullen dus graag
uitpakken met hun deelname aan jouw project bij hun netwerk en achterban.
- Door in te zetten op verschillende communicatiekanalen vergroot je bovendien het bereik.
Voorbeeld
Citizen-scienceproject Plastic Pirates (een Go Europe! project)
- Onderzoek naar de vervuiling van watermassa’s
- Met klas of jeugdbeweging plastic afval verzamelen en gegevens over de hoeveelheid gevonden afval uploaden
Ze hebben een peer-reviewed publicatie uit het onderzoek kunnen halen.
Probleem:
Door samen te werken met niet-professionele wetenschappers vormt de kwaliteit van de verzamelde data vaker
een issue binnen citizen science.
Oplossing:
- ontwerpen van uniforme richtlijnen voor dataverzameling
- voldoende foto’s laten maken
door de leerkracht als bewijsmateriaal voor de datakwaliteit
- via deze foto’s ook extra gegevens
bijhouden zoals plaats en tijd via gps-functie, gegevens waar je moeilijk mee kan valsspelen.
Uniforme experimentele richtlijnen en werkstappen voor alle deelnemende teams zorgen ervoor dat de
verzamelde gegevens in heel Europa vergelijkbaar zijn en stap voor stap zichtbaar worden op een online kaart.