Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 3

Onderzoekscyclus in de klas
Intro Vooraf: Contextualisering van het thema

De onderzoekscyclus in detail

De onderzoeksvraag opstellen Ontwikkelen van methoden Datacollectie Data-analyse Rapportering

Besluit



Stap 2: Ontwikkelen van methoden






Een wetenschappelijke methode doorlopen binnen een citizen-scienceproject biedt op zich een educatieve meerwaarde.

  • Leerlingen nemen namelijk eigenaarschap op door een probleemoplossende strategie te hanteren.
  • Doordat leerlingen zelf de gedachtegang doorlopen van (de ontwikkeling van) een wetenschappelijk onderzoek, leren ze over de wijze waarop wetenschappers te werk gaan, over de vraagstukken die zij tijdens dat proces tegenkomen en over de manier waarop ze het proces verbeteren.

Deze aspecten zijn ingebed in de nieuwe en zijn moeilijk in een klassieke lescontext te behandelen.




In de klas ga je vaak werken met een vooraf bepaalde, opgelegde en gestandaardiseerde methode. Toch liggen ook hier veel kansen om leerlingen bewust te betrekken bij de onderzoeksmethode.

  • Zo kunnen leerlingen voorstellen formuleren voor de onderzoeksmethode en deze aftoetsen aan kwaliteitscriteria.
  • Cruciaal hierbij is dat de leerlingen niet louter uitvoerend aan de slag gaan. Stimuleer ze om eigenaarschap te nemen en om kansen te herkennen in het lesmateriaal. Een hogere participatiegraad van leerlingen zal de verhogen om aan onderzoek te doen.
  • Bovendien krijgt hun beeld over wetenschap een positieve impuls.



 

Ontwerpend en onderzoekend leren

Ontwerpend en onderzoekend leren winnen aan belang in het lager en secundair onderwijs. Deze leervormen passen in de eindtermen en bieden dus uitstekende kansen om aan de slag te gaan met citizen science.

  • De principes van onderzoekend en ontwerpend leren bieden jongeren meer autonomie bij het bepalen van hun leerproces en zijn gestoeld op het wetenschappelijke en technische proces.
  • De leerlingen die onderzoekend en ontwerpend aan de slag gaan, leren al heel vroeg om opdrachten stelselmatig aan te pakken vanuit dit wetenschappelijke en technische proces.
  • Ze leren ook hoe deze twee processen voortdurend onderling uitwisselen en op elkaar inspelen.

Modellen voor onderzoekend en ontwerpend leren die hun weg naar het Vlaamse onderwijs vonden, zijn bijvoorbeeld het STEMOOV model (UHasselt en PXL Hogeschool) of de Brightlab posters.