Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 3

Onderzoekscyclus in de klas
Intro Vooraf: Contextualisering van het thema

De onderzoekscyclus in detail

De onderzoeksvraag opstellen Ontwikkelen van methoden Datacollectie Data-analyse Rapportering

Besluit



Stap 3: Datacollectie








Leerlingen van basisschool De Ritsheuvel gingen aan de slag met Obsidentify om planten en dieren in de schoolomgeving waar te nemen.




Data verzamelen
  • Data moeten niet noodzakelijk binnen de school(m)uren verzameld worden. Leerlingen kunnen op onderzoek trekken in de schoolomgeving, onderweg van of naar school, of bij hen thuis.
  • Houd wel rekening met de schoolcontext.
    • Scholen beginnen en eindigen niet allemaal op hetzelfde uur
    • lessenroosters verschillen
    • pauzes duren niet overal even lang
  • Daarnaast is projectmatig of langdurig aan 1 taak werken soms wel, maar zeker niet altijd een optie in elke school.

Data capteren

Data moeten niet alleen verzameld worden, maar moeten ook hun weg tot bij jou vinden. Ook hier houd je best rekening met je doelpubliek:

  • Voorzie je een gebruiksvriendelijk invulformulier? Dit kan je eenvoudig realiseren met Google of Microsoft Forms.
  • Misschien is het net een leerkans voor de leerlingen om aan de slag te gaan met complexere documenten (zoals Excel) of data-platformen.
  • Je kan ook de leerlingen een stap verder laten zetten dan dataverzameling.
    • Zijn er bewerkingen nodig voordat de data geanalyseerd kunnen worden?
    • Moeten de data gecodeerd worden?
    • Kunnen de leerlingen deze taak (deels) op zich nemen?
Differentiatie

Differentiatie binnen de klasgroep is erg belangrijk in het onderwijs. Niet elke (groep) leerling(en) moet dezelfde taken uitvoeren.

voorbeelden:

  • Je kan dataverzameling spreiden tussen verschillende klassen die op verschillende momenten les krijgen over het onderwerp.Zo kan je een chronologische spreiding van de dataverzameling nastreven doorheen de week of het schooljaar.
  • Je kan je leerlingen op basis van hun interesses en voorkennis laten kiezen op welke aspecten van dataverzameling of -verwerking ze zich focussen.
  • Je kan een groep leerlingen met veel ervaring in de gevraagde data-analyse, een eerste kwaliteitscontrole laten uitvoeren op de data die andere leerlingen verzamelen.
Eigen data

Bedenk bij het uitschrijven van je projectplan ook hoe leerlingen en leerkrachten de data zelf kunnen inzetten.

  • Kunnen ze de data uit hun eigen school of omgeving gebruiken om zelf een onderzoek te voeren?
  • Kunnen ze op basis van inzichten uit de data een aanpassing maken in hun school(omgeving)?
Inspraak

Reken er in elk geval op dat leerkrachten en leerlingen vragen zullen hebben bij jouw protocol voor datacollectie, hoe goed je het ook voorbereid hebt. Voor sommige klassen, leerlingen of leerkrachten zullen bepaalde stappen in de dataverzameling om praktische of inhoudelijke redenen moeilijk uit te voeren zijn.

  • Lessenroosters kunnen het moeilijk maken om regelmatig voldoende tijd te vinden voor bepaalde taken.
  • Klasgroepen kunnen bepaalde leerstof (nog) onvoldoende onder de knie hebben om de taken uit te voeren.

Voorzie dus zeker voldoende tijd om een antwoord te bieden op vragen van leerkrachten en leerlingen. Een deel van deze vragen zal je kunnen anticiperen door je protocol vooraf te testen bij een kleinere groep of door je protocol samen met een of meerdere leerkrachten uit te werken.