Citizen science in de klas: educatiegids

CS in de klas: educatiegids

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Lexicon Literatuurlijst

Module 3

Onderzoekscyclus in de klas
Intro Vooraf: Contextualisering van het thema

De onderzoekscyclus in detail

De onderzoeksvraag opstellen Ontwikkelen van methoden Datacollectie Data-analyse Rapportering

Besluit



Stap 4: Data-analyse








Hoewel het misschien meer uitdagend is om de leerlingen te betrekken bij de data-analyse, is het zeker niet minder zinvol. Ook wanneer leerlingen voor jouw onderzoek niet per se data hoeven te analyseren, kan het voor hen heel leerrijk zijn om er wat meer inzicht in te krijgen.

   
  • Leerlingen kunnen data analyseren om hun eigen (lokaal) onderzoek uit te voeren of om impact te realiseren. Deel daarom zo veel mogelijk data met de leerkrachten en leerlingen.
  • Je kan hen ook een selectie van de meest relevante data bezorgen, eventueel vergezeld van concrete tips voor gebruik en analyse in klasverband.

De analyse die de burgerwetenschappers dan op de data uitvoeren, is misschien niet rechtstreeks bruikbaar voor jouw onderzoek, maar ze kan wel heel leerrijk en impactvol zijn voor de leerlingen en de school.


De klas kan ook aandacht besteden aan de kwaliteit van de data. Maak de leerlingen hiervan bewust.

   
  • Hoe betrouwbaar zijn de gebruikte meetinstrumenten?
  • Hoe is de resolutie van de data?
  • Hoe moeten ze de data interpreteren?
  • Wat is het onderscheid tussen correlatie en een causaal verband?
  • Hoe zoek je naar patronen en trends?
  • Hoe visualiseren we de data best?

Zo zijn leerlingen de resultaten al aan het vertalen naar het grote publiek, wat ook voor de onderzoeker een meerwaarde is. Betrokkenheid bij deze taken geeft leerlingen meer inzicht in welke conclusies ze kunnen stellen op basis van de data.