Samenwerken met het onderwijs kent voor de verschillende partijen een meerwaarde, maar het houdt uiteraard ook extra werk in.
Denk aan de eerder behandelde communicatiestrategie, en ook de data houden werklast in (bv. zijn de data voldoende
kwalitatief of moet je nog een controle laten uitvoeren?). Zorg er dus voor dat je projectopzet haalbaar is.
Denk goed na over het aantal scholen dat je betrekt en wat je belooft aan de betrokken scholen.
- Is het bijvoorbeeld wel mogelijk om als onderzoeker langs alle scholen te gaan?
- Kan je daar voldoende mensen voor vrij maken?
Denk bovendien al na over een eventueel vervolgtraject.
Idealiter leidt een eerste project tot een duurzame samenwerking met
partners die ook het vervolg nog kunnen ondersteunen.
- Kan het educatief project nog blijven bestaan nadat het wetenschappelijke onderzoeksproject is afgelopen?
- Ook voor leerkrachten is het belangrijk vooraf te weten
wat de looptijd van het project zal zijn. Kunnen ze er enkel één jaar aan deelnemen of een aantal jaren na elkaar?
Dit is in de meeste gevallen aantrekkelijker voor scholen en leerkrachten.