Praktische ondersteuning
Hou er steeds rekening mee dat je heel wat praktische ondersteuning moet geven aan de betrokken scholen en leerkrachten.
- Leerkrachten hebben vaak nog geen ervaring met citizen science. Deelnemen aan een project kan voor hen dus ook een vorm van
professionalisering zijn, tenminste als ze een adequate ondersteuning krijgen.
- Bovendien staan leerkrachten vaak onder grote werkdruk,
waarbij ze bij de uitvoering van hun taken weinig middelen en tijd ter beschikking hebben.
- Probeer een evenwicht te zoeken tussen het fun-aspect en een waardevol leermoment
- Verlies ook jouw doelstellingen als initiatiefnemer van het project niet uit het oog.
Met een juiste graad van ondersteuning kan je de taaklast van leerkrachten wat verlichten, en heeft je project meer kans op slagen.
Voorbeelden van ondersteuning zijn:
Werk je met meerdere scholen? Dan kan je de betrokken leerkrachten met elkaar in contact brengen via een
online forum of
kennismakingsevent om tips en ervaringen uit te wisselen.
Als je werkt met een online forum, denk je best vooraf ook na over het onderhoud.
Eventueel kan je een administrator vinden binnen de community zelf?
Je kan trainingen en nascholingen aanbieden aan leerkrachten, zowel over het inhoudelijke thema als over het
wetenschappelijke onderzoeksproces en de onderzoeksmethoden.
Je kan vooraf bevragingen doen bij de leerkrachten over hun noden,
om vervolgens zo goed als mogelijk de taken daarop af te stemmen.
Vooraleer je op zoek gaat naar scholen, kan je de nodige vaardigheden beschrijven en koppelen aan deelaspecten van het project,
zodat scholen en leerkrachten weten wat hen te wachten staat.
Wees als projectcoördinator bereikbaar voor de vragen en zorgen
van deelenemende leerkrachten.
Overweeg om daarvoor een specifiek e-mailadres aan te maken, zodat je persoonlijke inbox niet overloopt
(info@... ondersteuning@).
Voorbeeld
Plastic Pirates - Go Europe!
is een Europese burgerwetenschapsactie waarbij jongeren ‘plasticmonsters’ nemen in beken en
rivieren en hun resultaten documenteren. De verzamelde gegevens worden vervolgens door wetenschappers geanalyseerd.
Op deze manier leveren jonge Europese burgers een belangrijke bijdrage aan het onderzoek naar de toestand van de
Europese rivieren en de mate en mogelijke oorsprong van plastic afvalverontreiniging. Het project voorziet uitgebreide
handleidingen ter ondersteuning van de leerkracht. Die kunnen ze gebruiken bij het introduceren van het project,
het bevat zowel informatie over de context van het onderzoeksthema, alsook over de verschillende stappen van het onderzoek.
Vele documenten zoals de handleiding,
staan openbaar op hun website.