Citizen science in de klas: educatiegids
CS in de klas: educatiegids
Andere modules
Module 1
Module 2
Module 3
Module 4
Module 5
Lexicon
Literatuurlijst
Module 1
Module 2
Module 3
Module 4
Module 5
Lexicon
Literatuurlijst
Module 5
Inspirerende voorbeelden
Intro
Bugs 2 the Rescue
Community Drive
Fietsbarometer / Weg van’t school
The News Evaluator / Nyhetsvärderaren
Plastic Pirates - Go Europe!
Project zuivere lucht
Radio Meteor Zoo: Momster
Spin-City
VLINDER
5T
MODULE 6
« vorige
Volgende »
Community Drive
Deens project
Thema:
Stadsplanning
Leerlingen betrokken bij:
Dataverzameling - Data-analyse - Disseminatie
Looptijd:
2019-2021
Meer weten?
Wat?
Hoe leerlingen betrokken?
Wat met scholen?
Inspirerend voorbeeld?
Wat wordt er onderzocht?
×
Het project verzamelde ideeën over stadsplanning bij leerlingen.
Het project onderzocht modellen die kinderen en jongeren kunnen laten deelnemen aan het oplossen van toekomstige maatschappelijke uitdagingen door actief bij te dragen aan onderzoek en ontwikkeling.
Het project wilde kennis vergaren over hoe ontwerpend denken (design thinking) en maatschappijgestuurd onderzoek (community-driven science) gebruikt kunnen worden als methodes om 21ste-eeuwse vaardigheden aan te leren.
Het project draagt bij aan kennis over toepassingen van (digitale) spelvormen, big data en Internet of Things voor maatschappelijk gedragen stadsontwikkeling.
Open science praktijken (maatschappijgestuurd en -gedreven onderzoek).
Hoe worden leerlingen/burgerwetenschappers betrokken bij het onderzoek?
×
Leerlingen worden betrokken bij de stadsplanning. Daarvoor worden de leerlingen en hun leerkrachten opgeleid en werken ze samen met stadsplanners verbonden aan de universiteit.
De leerlingen gaan aan de slag met voor hen vertrouwde ontwerp-tools als LEGO of Minecraft (een creatief videogame) om een aanpassing in de openbare ruimte te plannen.
Hoe loopt de samenwerking met scholen?
×
Het project wil innovatieve methodes onderzoeken om ontwerpend denken en 21ste-eeuwse vaardigheden aan te leren bij kinderen en jongeren.
Verschillende stadsontwikkelingsprojecten (cultuurhuis, sportstadion) zijn vragende partij voor input van de jongeren.
Waarom is dit voorbeeld of scenario inspirerend voor citizen science in onderwijs?
×
Inclusie en diversiteit:
Het project focuste specifiek op scholen in Kopenhaagse buurten met een gemiddeld hogere armoede en lagere scholingsgraad van de ouders. Citizen science bereikt vaak een ouder, welvarender en hoger geschoold publiek.
Dit project slaagde er via deze scholen in om een andere doelgroep te bereiken.
Co-creatie:
Het project streeft ernaar om co-creatief aan de slag te gaan. De leerlingen kenden een hoge mate van autonomie binnen de taken die ze voor het project uitvoerden.
Maatschappelijke impact:
De input en ontwerpen van de leerlingen waren niet alleen waardevol voor wetenschappelijk onderzoek bij de universiteit van Aalborg, maar werden ook door specifieke stadsuitbreidingsprojecten gebruikt, zoals een cultuurhuis en een voetbalstadion in Kopenhagen.
« vorige
Volgende »
CONTACT
PRINT PAGINA
We willen jouw feedback!
Laat ons weten wat je van deze gids vindt.
Copyright © Scivil 2024