Leerkrachten opleiden in Blended STEM
STEM-didactiek blended onderzocht
| Blended STEM-didactiek in de klas | Leerkrachten opleiden in de Blended STEM-didactiek
Het LOB-STEM model: hoe gebruiken?
Ga met je muis over het model, en ontdek de 5 aanklikbare niveaus.
Ben je leerkracht of lerarenopleider? Hoe vind je de nodige info? Maak je keuze.
Voor de leerkrachten zijn er praktijkvoorbeelden en uitgewerkte cases.
- De praktijkvoorbeelden belichten de verschillende aspecten van blended STEM en zijn onmiddellijk inzetbaar in de klas. Je vindt ze door op de verschillende lobben van het LOB-STEM-model te klikken en naar ‘praktijkvoorbeelden’ te gaan.
- De cases bevatten volledig uitgewerkte blended STEM-leermaterialen met bijhorend praktijkonderzoek. Je vindt ze door op het centrum van het LOB-STEM-model te klikken en naar ‘cases’ te gaan.
Wil je graag meer achtergrondinformatie, dan vind je die door op de link ‘introductie’ bij de verschillende lobben en het centrum van het LOB-STEM-model te klikken.
Het LOB-STEM-model bevat 5 aanklikbare niveaus.
-
In het hele donkerblauwe deel van het model is een vak3dactiek blended STEM uitgewerkt,
vertrekkend van het vak3dactisch model [1]. Volgens dat model dragen vakkennis,
didactische kennis en praktijkervaringen gelijkwaardig bij tot een goede vakdidactiek.
-
De 3 lobben zetten elk in op een aspect van de blended STEM-didactiek.
Ze zijn alle 3 aanklikbaar en opgebouwd volgens dezelfde structuur.
- ‘Introductie’ bevat achtergrondinformatie gebaseerd op onderzoeksliteratuur.
- Onder de link ‘Praktijkvoorbeelden’ vind je praktijkvoorbeelden uit de klas als illustratie.
- ‘Aan de slag’ bevat opdrachten en oefeningen voor studentleraren in de lerarenopleiding.
-
Ook het centrum van het LOB-STEM-model is aanklikbaar.
- Onder ‘Introductie’ vind je achtergrondinformatie over het LOB-STEM-model en het vak3dactisch model waarop het LOB-STEM-model gebaseerd is.
- Onder de link ‘Cases’ vind je volledig uitgewerkte blended STEM-leermaterialen met bijhorend praktijkonderzoek.
-
De 3 lobben zetten elk in op een aspect van de blended STEM-didactiek.
Ze zijn alle 3 aanklikbaar en opgebouwd volgens dezelfde structuur.
-
De lichtblauwe buitenste cirkel bevat informatie over leerstrategieën die je als
lerarenopleider kan inzetten om
(student)leraren op te leiden in blended STEM, vertrekkend van het SQD-model [2].
Je vindt meer informatie door op de lichtblauwe cirkel te klikken.
- Onder ‘Introductie’ vind je meer informatie over het ‘Waarom?’, ‘Wat?’ en ‘Hoe?’ van het werken met TDTs.
- Bij ‘Aan de slag’ vind je voorbeelden waarmee je met je (student)leraren aan de slag kan gaan.
- De link ‘Randvoorwaarden’ geeft informatie over de voorwaarden waaraan binnen een school voldaan moet zijn om aan goede blended STEM te kunnen doen.
Referenties
[1] Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, E., & Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. School of Education. ISBN 9789081346757.
[2] Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59 (1), 134-144.
Hoe professionaliseren we leraren?
De STEM-leraar/studentleraar van vandaag staat voor vele uitdagingen.
Vakoverschrijdend
In STEM gaat het om vakoverschrijdend onderwijs. Het verbinden van verschillende disciplines is
een huzarenstukje voor veel (student)leraren.
Vaak zijn ze maar in één of twee disciplines expert.
Zelfs als alle disciplinespecifieke kunde aanwezig is, is een zinvolle verbinding van de
verschillende disciplines vaak verre van evident.
Digitaal ondersteund onderwijs
Bovendien heeft het onderwijs sinds de coronapandemie een kleine revolutie doorgemaakt.
Digitaal ondersteund onderwijs wordt meer en meer de norm.
Er is meer en meer vraag naar
een blend van online en face to face onderwijs.
Een zinvolle blend kan tegelijkertijd
het STEM-onderwijs versterken en de STEM-leraar ontlasten.
Teacher Design Team (TDT)
Hoe kunnen we in de lerarenopleiding of in navormingen (student)leraren ondersteunen voor het geven van kwalitatief blended STEM-onderwijs? Het laten samenwerken van studentleraren en leraren in een Teacher Design Team (TDT) blijkt een erg effectieve werkmethode te zijn. We combineren onderzoeksresultaten uit de literatuur met eigen ervaringen om verder op de kracht van TDTs in te gaan.
Blended learning
Blended learning wordt meer en meer naar voren geschoven als een eigentijdse, betekenisvolle en inclusieve onderwijsmethode in de hoogtechnologische, snel veranderende maatschappij waarbinnen jongeren vandaag opgroeien. Het is meer dan een hype of een corona-overblijfsel. Een doordachte en doelgerichte combinatie van activerend face to face-onderwijs en digitaal onderwijs biedt (leer)kansen die tot voor kort ondenkbaar waren [1].
STEM vereist een brede expertise binnen meerdere vakgebieden, maar ook een waaier aan technologische, onderzoeks- , ontwerp-, taal-, samenwerkings- en communicatievaardigheden voor zowel de leerling als de leerkracht.
STEM-onderwijs en Blended learning lijken elkaar op een natuurlijke wijze te vinden. Blended Learning kan helpen om de verschillende compenenten van STEM te verbinden.
Referenties
[1] Boelens, R., Van Laer, S., De Wever, B., & Elen, J. (2015). Blended learning in adult education: towards a definition of blended learning.
STEMkunde
STEMkunde is de verzamelnaam voor STEM-kennis, -vaardigheden en -attitudes bij leerlingen.
Iedereen is het erover eens dat STEM maatschappelijk relevant is en een rechtmatige plaats opeist binnen het onderwijs.
- Maar wat is de essentie van STEM?
- Hoe verhoudt STEM zich tot vakken als techniek, fysica, chemie, biologie, wiskunde of informatica?
- Hoe ziet een leerlijn STEM eruit en hoe verhouden kennis, vaardigheden en attitudes zich binnen een mogelijke leerlijn STEM?
- Hoe vertaalt dit alles zich in de klaspraktijk?
Praktijkonderzoek
De Vlaamse overheid stelde decretaal het beroepsprofiel van de leraar vast. Dit beroepsprofiel krijgt vorm aan de hand van 10 basiscompetenties (typefuncties) en beroepshoudingen die verwacht worden van startende leraren in het secundair onderwijs.
- ‘De leraar als innovator en onderzoeker’ is een van deze 10 basiscompetenties [1].
- Deze basiscompetenties maken meteen duidelijk dat ‘leraar worden’ en ‘leraar zijn’ een proces is van levenslang leren.
Praktijkonderzoek van de eigen klas- en schoolpraktijk is daarom een belangrijke vaardigheid van leraren en student-leraren. Het laat toe om de eigen beroepspraktijk op een evidence-informed manier te onderzoeken en te verbeteren. Dit sluit aan bij de verwachtingen van het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit:
Voor dit Blended STEM-project gingen student-leraren, STEM-leraren en lerarenopleiders op praktijkonderzoek binnen de context van STEM-lessen in enkele Vlaamse secundaire scholen.
STEM-didactiek
In het centrum van het vak3dactische model leiden STEM-kunde, blended learning en praktijkonderzoek samen
tot een kwaliteitsvolle
blended STEM-didactiek.
In de introductie vind je meer uitleg over hoe dit project het vak3didactisch model concreet
vertaalt naar een blended STEM-didactiek.
Daarnaast vind je STEM-leermaterialen die blended zijn uitgewerkt.
Dat wil zeggen dat ze zowel face to face als digitale componenten bevatten.
Je kan voor alle leermaterialen ook het bijhorend praktijkonderzoek terugvinden.
| Blended STEM-didactiek in de klas | Leerkrachten opleiden in de Blended STEM-didactiek
Het LOB-STEM model: hoe gebruiken?
Ga met je muis over het model, en ontdek de 5 aanklikbare niveaus.
Ben je leerkracht of lerarenopleider? Hoe vind je de nodige info? Maak je keuze.
Voor de leerkrachten zijn er praktijkvoorbeelden en uitgewerkte cases.
- De praktijkvoorbeelden belichten de verschillende aspecten van blended STEM en zijn onmiddellijk inzetbaar in de klas. Je vindt ze door op de verschillende lobben van het LOB-STEM-model te klikken en naar ‘praktijkvoorbeelden’ te gaan.
- De cases bevatten volledig uitgewerkte blended STEM-leermaterialen met bijhorend praktijkonderzoek. Je vindt ze door op het centrum van het LOB-STEM-model te klikken en naar ‘cases’ te gaan.
Wil je graag meer achtergrondinformatie, dan vind je die door op de link ‘introductie’ bij de verschillende lobben en het centrum van het LOB-STEM-model te klikken.
Het LOB-STEM-model bevat 5 aanklikbare niveaus.
In het hele donkerblauwe deel van het model is een vak3dactiek blended STEM uitgewerkt, vertrekkend van het vak3dactisch model [1]. Volgens dat model dragen vakkennis, didactische kennis en praktijkervaringen gelijkwaardig bij tot een goede vakdidactiek
De 3 lobben zetten elk in op een aspect van de blended STEM-didactiek. Ze zijn alle 3 aanklikbaar en opgebouwd volgens dezelfde structuur.
- ‘Introductie’ bevat achtergrondinformatie gebaseerd op onderzoeksliteratuur.
- Onder de link ‘Praktijkvoorbeelden’ vind je praktijkvoorbeelden uit de klas als illustratie.
- ‘Aan de slag’ bevat opdrachten en oefeningen voor studentleraren in de lerarenopleiding.
Ook het centrum van het LOB-STEM-model is aanklikbaar.
- Onder ‘Introductie’ vind je achtergrondinformatie over het LOB-STEM-model en het vak3dactisch
model waarop het LOB-STEM-model gebaseerd is.
- Onder de link ‘Cases’ vind je volledig uitgewerkte blended STEM-leermaterialen met bijhorend praktijkonderzoek.
De lichtblauwe buitenste cirkel bevat informatie over leerstrategieën die je als lerarenopleider kan inzetten om (student)leraren op te leiden in blended STEM, vertrekkend van het SQD-model [2]. Je vindt meer informatie door op de lichtblauwe cirkel te klikken.
- Onder ‘Introductie’ vind je meer informatie over het ‘Waarom?’, ‘Wat?’ en ‘Hoe?’
van het werken met TDTs.
-Bij ‘Aan de slag’ vind je voorbeelden waarmee je met je (student)leraren aan de slag kan gaan.
- De link ‘Randvoorwaarden’ geeft informatie over de voorwaarden waaraan binnen een school
voldaan
moet zijn om aan goede blended STEM te kunnen doen.
Referenties
[1] Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, E., & Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. School of Education. ISBN 9789081346757.
[2] Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59 (1), 134-144.
Hoe professionaliseren we leraren?
De STEM-leraar/studentleraar van vandaag staat voor vele uitdagingen.
Vakoverschrijdend
In STEM gaat het om vakoverschrijdend onderwijs. Het verbinden van verschillende disciplines is
een huzarenstukje voor veel (student)leraren.
Vaak zijn ze maar in één of twee disciplines expert.
Zelfs als alle disciplinespecifieke kunde aanwezig is, is een zinvolle verbinding van de
verschillende disciplines vaak verre van evident.
Digitaal ondersteund onderwijs
Bovendien heeft het onderwijs sinds de coronapandemie een kleine revolutie doorgemaakt.
Digitaal ondersteund onderwijs wordt meer en meer de norm.
Er is meer en meer vraag naar
een blend van online en face to face onderwijs.
Een zinvolle blend kan tegelijkertijd
het STEM-onderwijs versterken en de STEM-leraar ontlasten.
Teacher Design Team (TDT)
Hoe kunnen we in de lerarenopleiding of in navormingen (student)leraren ondersteunen voor het geven van kwalitatief blended STEM-onderwijs? Het laten samenwerken van studentleraren en leraren in een Teacher Design Team (TDT) blijkt een erg effectieve werkmethode te zijn. We combineren onderzoeksresultaten uit de literatuur met eigen ervaringen om verder op de kracht van TDTs in te gaan.
Introductie
Aan de slag
Randvoorwaarden
Blended learning
Blended learning wordt meer en meer naar voren geschoven als een eigentijdse, betekenisvolle en inclusieve onderwijsmethode in de hoogtechnologische, snel veranderende maatschappij waarbinnen jongeren vandaag opgroeien. Het is meer dan een hype of een corona-overblijfsel. Een doordachte en doelgerichte combinatie van activerend face to face-onderwijs en digitaal onderwijs biedt (leer)kansen die tot voor kort ondenkbaar waren [1].
STEM vereist een brede expertise binnen meerdere vakgebieden, maar ook een waaier aan technologische, onderzoeks- , ontwerp-, taal-, samenwerkings- en communicatievaardigheden voor zowel de leerling als de leerkracht.
STEM-onderwijs en Blended learning lijken elkaar op een natuurlijke wijze te vinden. Blended Learning kan helpen om de verschillende compenenten van STEM te verbinden.
Referenties
[1] Boelens, R., Van Laer, S., De Wever, B., & Elen, J. (2015). Blended learning in adult education: towards a definition of blended learning.
STEMkunde
STEMkunde is de verzamelnaam voor STEM-kennis, -vaardigheden en -attitudes bij leerlingen.
Iedereen is het erover eens dat STEM maatschappelijk relevant is en een rechtmatige plaats opeist binnen het onderwijs.
- Maar wat is de essentie van STEM?
- Hoe verhoudt STEM zich tot vakken als techniek, fysica, chemie, biologie, wiskunde of informatica?
- Hoe ziet een leerlijn STEM eruit en hoe verhouden kennis, vaardigheden en attitudes zich binnen een mogelijke leerlijn STEM?
- Hoe vertaalt dit alles zich in de klaspraktijk?
Praktijkonderzoek
De Vlaamse overheid stelde decretaal het beroepsprofiel van de leraar vast. Dit beroepsprofiel krijgt vorm aan de hand van 10 basiscompetenties (typefuncties) en beroepshoudingen die verwacht worden van startende leraren in het secundair onderwijs.
- ‘De leraar als innovator en onderzoeker’ is een van deze 10 basiscompetenties [1].
- Deze basiscompetenties maken meteen duidelijk dat ‘leraar worden’ en ‘leraar zijn’ een proces is van levenslang leren.
Praktijkonderzoek van de eigen klas- en schoolpraktijk is daarom een belangrijke vaardigheid van leraren en student-leraren. Het laat toe om de eigen beroepspraktijk op een evidence-informed manier te onderzoeken en te verbeteren. Dit sluit aan bij de verwachtingen van het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit:
Voor dit Blended STEM-project gingen student-leraren, STEM-leraren en lerarenopleiders op praktijkonderzoek binnen de context van STEM-lessen in enkele Vlaamse secundaire scholen.
STEM-didactiek
In het centrum van het vak3dactische model leiden STEM-kunde, blended learning en praktijkonderzoek samen
tot een kwaliteitsvolle
blended STEM-didactiek.
In de introductie vind je meer uitleg over hoe dit project het vak3didactisch model concreet
vertaalt naar een blended STEM-didactiek.
Daarnaast vind je STEM-leermaterialen die blended zijn uitgewerkt.
Dat wil zeggen dat ze zowel face to face als digitale componenten bevatten.
Je kan voor alle leermaterialen ook het bijhorend praktijkonderzoek terugvinden.