Titel | Kan het inzetten van blended werkvormen de zelfstandigheid van leerlingen vergroten bij onderzoekend leren? |
Profiel van de school |
IKSO Hoeselt is een school die opleidingen aanbiedt in de tweede en derde graad. De school werd in 1897 opgericht door de Zusters van Voorzienigheid voor kinderen met weinig onderwijskansen. Ook vandaag wil de school dit engagement doortrekken en openstaan voor alle jongeren, hoe verscheiden ze ook zijn, elk met hun talenten en mogelijkheden. De school zet sterk in op contacten met het werkveld en de aansluiting van hun onderwijs op de beroepen van morgen. In die geest biedt de school opleiding aan in de doorstroom domeingebonden finaliteit, de dubbele finaliteit en de arbeidsmarktgerichte finaliteit. |
Leerlingen Doelgroep |
|
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren |
|
Dit STEM-project werd ontwikkeld voor de leerlingen van het derde jaar biontechnieken. Het project neemt 16à20 uur in beslag. Leerlingen worden uitgedaagd om het lekkerste broodje te bakken. Ze maken ook een brooddoos voor hun broodje. In het project wordt vaak gebruik gemaakt van blended learning technieken. De molenaar en de bakker worden in de klas gebracht d.m.v. video’s die de studentleraren zelf gefilmd hebben. Leerlingen worden zelfstandig aan het werk gezet met behulp van instructiefilmpjes. In het begin van het project werken de leerlingen nog met het klassieke stappenplan, maar gaandeweg wordt van de leerlingen meer en meer zelfstandigheid verwacht. Uit de evaluaties van de leerlingen blijkt dat de leerlingen ook effectief gegroeid zijn in zelfstandigheid doorheen dit STEM-project. Leermaterialen Resultaten praktijkonderzoek |
Titel | STEMmige taal: Waar moeten we op letten als we willen dat de leerlingen maximaal kunnen exploreren met het MIDI-keyboard bij het componeren van een rap? |
Profiel van de school |
De middenschool van het Spectrumcollege is een grote middenschool die een aanbod voor alle leerlingen wil brengen. Na de middenschool kunnen de leerlingen doorstromen naar de doorstroomfinaliteit, de dubbele finaliteit, de arbeidsfinaliteit of duaal leren. |
Leerlingen Doelgroep |
Het project werd uitgetest in het tweede jaar STEM-wetenschappen. |
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren |
|
Dit STE(A)M-project verbindt op een unieke manier muziek, taal, wetenschappen, wiskunde en ontwerpen. Het project neemt 8 à 10 uur in beslag en is bij uitstek geschikt voor de leerlingen van het 2e jaar die voor de combinatie van moderne talen en wetenschappen kiezen. Het kan echter ook in andere basisopties, zoals STEM-wetenschappen, uitgerold worden. Het is een out-of-the-box project dat leerlingen stimuleert tot creativiteit en hen het vertrouwen geeft om een eigen creatie voor de klas te brengen. In het project maken de leerlingen gebruik van de digitale tools IMuSciCa en Ableton. Leermaterialen Resultaten praktijkonderzoek |
Titel |
Verhoging van interesse en motivatie rond STEM in het secundair onderwijs: Wat is de invloed van een “Blended”-aanpak?
Een case-study op een ASO school in Brussel. |
Profiel van de school |
Kleine ASO school in grootstedelijke, meertalige context met interesse voor profilering binnen STEM. Chromebookschool. |
Leerlingen Doelgroep |
|
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren |
|
Het blended STEM-project werd aangeboden onder de vorm van een Google Classroom. Hierin werd zowel het digitale materiaal van de ‘blended’ groep opgenomen als het aangeboden klassieke cursusmateriaal van de ‘klassieke’ groep. Het overkoepelend thema ’Survival’ werd vormgegeven aan de hand van 5 lessen verdeeld over 3 subthema’s (Hoe blijf ik in leven? Verzorgen gekwetste & Weg terugvinden). Het project werd afgesloten met een heuse ‘Survival’ buitendag waar de leerlingen de aangeleerde kennis en vaardigheden van de voorbije weken dienden toe te passen. Inhoud Leermaterialen Resultaten praktijkonderzoek In woord en beeld |
Titel | Engageren in de materialen van geïntegreerde lessen fysica en informatica: Wat is de invloed van de vakdidactische aanpak van het 5E model in een blended learning omgeving? |
Profiel van de school |
Technisch Onderwijs, gemeentelijk maar grootstedelijke rand, profilering binnen STEM-studierichtingen, aandacht voor sociaal-emotioneel leren |
Leerlingen Doelgroep |
|
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren |
|
Er werd een lessenreeks geïntegreerde fysica en programmeren ontworpen van 3 weken bestaande uit
3 keer een lesblok (Python, Krachten, Velden) van 4 opeenvolgende lesuren.
Referenties: Inhoud Leermaterialen Resultaten praktijkonderzoek |
Titel | Hoe kan een kwaliteitszorgmodel voor blended learning ontwikkeld voor het volwassenenonderwijs bijdragen aan de kwaliteit van een zelf ontwikkeld Blended-STEM-project gebaseerd op een bestaande STEM e-cursus voor het secundair onderwijs? |
Profiel van de school |
Doorstroom en dubbele finaliteit, traditioneel en methode-onderwijs, stedelijk. Keuze voor STEM mogelijk in alle graden. Leerlinggericht en participatief, laptopschool sinds meerdere jaren. Digitaal leren, differentiëren en co-teaching maken deel uit van de schoolbeleidskeuzes en werden reeds meermaals geïmplementeerd in de klaspraktijk. |
Leerlingen Doelgroep |
|
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren |
|
Voor dit blended STEM-project werd een bestaande STEM e-cursus van Brightlab, ‘Arduino van onder het fijnstof’, bestaande uit 6 online modules gebruikt als uitgangspunt om een blended STEM-project mee vorm te geven. De leerlingen kregen gedurende 4 weken het project op blended wijze aangeboden tijdens het 2-uurs STEM-blok. Er werd zowel online gewerkt door gebruik te maken van (delen) uit de online modules, als face to face d.m.v. activerende werkvormen, klasdiscussies, ontwerp-en onderzoeksactiviteiten en onderwijsleergesprekken. Er werd zowel klassikaal als in kleine groepjes gewerkt. Inhoud Leermaterialen Resultaten praktijkonderzoek |
Titel
Kan het inzetten van blended werkvormen de zelfstandigheid van leerlingen vergroten bij onderzoekend leren?
Profiel van de school
IKSO Hoeselt is een school die opleidingen aanbiedt in de tweede en derde graad.
De school werd in 1897 opgericht door de Zusters van Voorzienigheid voor kinderen
met weinig onderwijskansen.
Ook vandaag wil de school dit engagement doortrekken en openstaan voor alle jongeren,
hoe verscheiden ze ook zijn, elk met hun talenten en mogelijkheden.
De school zet sterk in op contacten met het werkveld en de aansluiting van
hun onderwijs op de beroepen van morgen. In die geest biedt de school opleiding
aan in de doorstroom domeingebonden finaliteit, de dubbele finaliteit en de
arbeidsmarktgerichte finaliteit.
Leerlingen Doelgroep
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren
Dit STEM-project werd ontwikkeld voor de leerlingen van het derde jaar biontechnieken. Het project neemt 16à20 uur in beslag. Leerlingen worden uitgedaagd om het lekkerste broodje te bakken. Ze maken ook een brooddoos voor hun broodje.
In het project wordt vaak gebruik gemaakt van blended learning technieken. De molenaar en de bakker worden in de klas gebracht d.m.v. video’s die de studentleraren zelf gefilmd hebben. Leerlingen worden zelfstandig aan het werk gezet met behulp van instructiefilmpjes. In het begin van het project werken de leerlingen nog met het klassieke stappenplan, maar gaandeweg wordt van de leerlingen meer en meer zelfstandigheid verwacht. Uit de evaluaties van de leerlingen blijkt dat de leerlingen ook effectief gegroeid zijn in zelfstandigheid doorheen dit STEM-project.
Leermaterialen ResultatenTitel
STEMmige taal: Waar moeten we op letten als we willen dat de leerlingen maximaal kunnen exploreren met het MIDI-keyboard bij het componeren van een rap?
Profiel van de school
De middenschool van het Spectrumcollege is een grote middenschool die een aanbod
voor alle leerlingen wil brengen.
Na de middenschool kunnen de leerlingen doorstromen naar de doorstroomfinaliteit,
de dubbele finaliteit, de arbeidsfinaliteit of duaal leren.
Leerlingen Doelgroep
Het project werd uitgetest in het tweede jaar STEM-wetenschappen.
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren
Dit STE(A)M-project verbindt op een unieke manier muziek, taal, wetenschappen, wiskunde en ontwerpen. Het project neemt 8 à 10 uur in beslag en is bij uitstek geschikt voor de leerlingen van het 2e jaar die voor de combinatie van moderne talen en wetenschappen kiezen. Het kan echter ook in andere basisopties, zoals STEM-wetenschappen, uitgerold worden. Het is een out-of-the-box project dat leerlingen stimuleert tot creativiteit en hen het vertrouwen geeft om een eigen creatie voor de klas te brengen. In het project maken de leerlingen gebruik van de digitale tools IMuSciCa en Ableton.
Titel
Verhoging van interesse en motivatie rond STEM in het secundair onderwijs: Wat is de invloed van een “Blended”-aanpak?
Een case-study op een ASO school in Brussel.
Profiel van de school
Kleine ASO school in grootstedelijke, meertalige context met interesse voor profilering binnen STEM. Chromebookschool.
Leerlingen Doelgroep
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren
Het blended STEM-project werd aangeboden onder de vorm van een Google Classroom. Hierin werd zowel het digitale materiaal van de ‘blended’ groep opgenomen als het aangeboden klassieke cursusmateriaal van de ‘klassieke’ groep. Het overkoepelend thema ’Survival’ werd vormgegeven aan de hand van 5 lessen verdeeld over 3 subthema’s (Hoe blijf ik in leven? Verzorgen gekwetste & Weg terugvinden). Het project werd afgesloten met een heuse ‘Survival’ buitendag waar de leerlingen de aangeleerde kennis en vaardigheden van de voorbije weken dienden toe te passen.
Titel
Engageren in de materialen van geïntegreerde lessen fysica en informatica: Wat is de invloed van de vakdidactische aanpak van het 5E model in een blended learning omgeving?
Profiel van de school
Technisch Onderwijs, gemeentelijk maar grootstedelijke rand, profilering binnen STEM-studierichtingen, aandacht voor sociaal-emotioneel leren
Leerlingen Doelgroep
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren
Er werd een lessenreeks geïntegreerde fysica en programmeren ontworpen van 3 weken bestaande uit
3 keer een lesblok (Python, Krachten, Velden) van 4 opeenvolgende lesuren.
De nieuwe blended lessen werden ontworpen via het 5E-model (Bybee) met als doel
het engagement van de leerlingen voor de vakken te verhogen door steeds op
cyclische en systematische wijze te werk te gaan.
We onderscheiden volgens het
5E-model in elke les volgende fasen:
Referenties:
Bybee, R.W. et al. (1989). Science and technology education for the elementary years: Frameworks for curriculum and instruction. Washington, D.C.: The National Center for Improving In- struction.
Windels B. (2011) Het 6E-model : een compromis tussen positivistisch en constructivistisch wiskunde onderwijs?
Titel
Hoe kan een kwaliteitszorgmodel voor blended learning ontwikkeld voor het volwassenenonderwijs bijdragen aan de kwaliteit van een zelf ontwikkeld Blended-STEM-project gebaseerd op een bestaande STEM e-cursus voor het secundair onderwijs?
Profiel van de school
Doorstroom en dubbele finaliteit, traditioneel en methode-onderwijs, stedelijk. Keuze voor STEM mogelijk in alle graden. Leerlinggericht en participatief, laptopschool sinds meerdere jaren. Digitaal leren, differentiëren en co-teaching maken deel uit van de schoolbeleidskeuzes en werden reeds meermaals geïmplementeerd in de klaspraktijk.
Leerlingen Doelgroep
Achtergrond van betrokken (studenten) leraren
Voor dit blended STEM-project werd een bestaande STEM e-cursus van Brightlab, ‘Arduino van onder het fijnstof’, bestaande uit 6 online modules gebruikt als uitgangspunt om een blended STEM-project mee vorm te geven. De leerlingen kregen gedurende 4 weken het project op blended wijze aangeboden tijdens het 2-uurs STEM-blok. Er werd zowel online gewerkt door gebruik te maken van (delen) uit de online modules, als face to face d.m.v. activerende werkvormen, klasdiscussies, ontwerp-en onderzoeksactiviteiten en onderwijsleergesprekken. Er werd zowel klassikaal als in kleine groepjes gewerkt.