"And education, too, is where we decide whether we love our children enough not to expel them from our world
and leave them to their own devices, nor to strike from their hands their chance of undertaking
something unforeseen by us, but to prepare them in advance for the task of renewing a common world."
De wereld van vandaag staat voor veel uitdagingen zoals de klimaatproblematiek, grondstoffen die uitgeput raken… De Verenigde Naties maakten daarom een lijst met Sustainable Development Goals (SDGs), waarop we als maatschappij moeten inzetten om tot een betere, duurzame wereld te komen [2].
Veel van deze doelen hebben raakvlakken met de STEM-wereld.
STEMDOELEN
STEM komt overgewaaid van de Verenigde Staten, waar ze volgende overkoepelende doelen nastreven [3]:
STEM IN HET ONDERWIJS
STEM is er dus niet alleen voor de arbeidsmarkt, maar ook omdat het vormend is op zichzelf [4]. STEM heeft een plaats in het onderwijs om [5-6]:
Bovendien kan STEM een drijvende kracht zijn om meer meisjes en maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren dezelfde mogelijkheden te geven als anderen [5,7].
Wetenschappen en engineering kunnen ons leven fundamenteel verbeteren. De intrinsieke schoonheid van wetenschappen
en de fascinatie voor de wereld waren en zijn al eeuwenlang de motor voor de exploratie van de wereld en nieuwe ontdekkingen.
Veel van de uitdagingen van vandaag en van de toekomst - bv. duurzaamheid, het klimaat, energie, gezondheid -
vereisen sociale, politieke en economische oplossingen die gebaseerd moeten zijn op een diepgaande kennis
van de onderliggende wetenschappen en engineering [3].
Het belang van STEM op school kan dus moeilijk onderschat worden.
[1] Arendt, H. (1961). The crisis in education. Between past and future, 181-182.
[2] Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (2016). https://www.sdgs.be.
[3] Quinn, H., Schweingruber, H. & Keller, T. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. http://nap.edu/13165.
[4] Vlaamse Onderwijsraad, Departement Economie, Wetenschap en Innovatie & Departement Onderwijs & Vorming (2013). Reflectie-instrument STEM www.stemopschool.be
[5] STEM-actieplan van de Vlaamse Overheid (2012). https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-07/STEM-actieplan.pdf .
[6] Andreotti, E., Frans, R., De Coninck, I., De Lange, J., Sermeus, J., & Van Landeghem, J. (2017). Eindrapport Vlaams Lerend Netwerk STEM SO.
[7] Vlaamse Overheid, Departement Werk en Sociale Economie (2021). STEM-agenda 2030. STEM-competenties voor een toekomst- en missiegericht beleid.
STEM in Vlaanderen
In de literatuur werd reeds veel geschreven over STEM. Binnen het Vlaamse onderwijslandschap zijn er o.a.
Basisprincipes volgens iSTEM
iSTEM-onderwijs vertrekt van de volgende 5 basisprincipes [5]:
Het centrale probleem of de centrale verwonderingsvraag dient steeds in relatie te staan met het ‘Waarom STEM?’ zoals in voorgaande tab beschreven.
Redeneren en modelleren, creatief onderzoeken en ontwerpen zijn noodzakelijk om het centrale probleem op te lossen of de centrale verwonderingsvraag te beantwoorden.
Interdisciplinariteit volgens het Inkleurmodel
Disciplinaire kunde is cruciaal om een interdisciplinair STEM-project tot een goed einde te kunnen brengen, d.w.z. wil zeggen om het centrale probleem te kunnen oplossen of de centrale verwonderingsvraag te kunnen beantwoorden.
Elk bekijkt de wereld vanuit een andere bril en een goede STEM-didactiek heeft aandacht voor deze verschillende invalshoeken.
De interactie tussen componenten uit de STEM-vakgebieden wordt visueel gemaakt door de STEM-helix van het Inkleurmodel, waarbij elke discipline wordt voorgesteld door een DNA-streng. Door de strengen in te kleuren, wordt zichtbaar gemaakt welke disciplines aanwezig zijn in het STEM-project en in welke mate [3].
Logischerwijze vereist een interactie tussen verschillende disciplines interactie tussen verschillende (student)leraren met verschillende disciplinespecifieke expertise. Samenwerken staat binnen STEM dus centraal. Ook leerlingen werken samen om een STEM-project tot een goed einde te brengen.
STEM in 3D
STEM bestaat uit 3 dimensies:
Inhoudelijke STEM-leerlijnen (dimensie 3) staan daarom in verbinding met leerlijnen rond STEM-vaardigheden (dimensie 1) en leerlijnen rond STEM-concepten (dimensie 2).
Overzicht van de 3 dimensies binnen STEM[1] Vlaamse Overheid, Departement Werk en Sociale Economie (2021). STEM-agenda 2030. STEM-competenties voor een toekomst- en missiegericht beleid.
[2] Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs en Vorming (2012). STEM-kader voor het Vlaamse onderwijs. https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/18907 .
[3] Andreotti, E., Frans, R., De Coninck, I., De Lange, J., Sermeus, J., & Van Landeghem, J. (2017). Eindrapport Vlaams Lerend Netwerk STEM SO.
[4] De cel iSTEM. https://www.istem.be.
[5] Van Passel, W., Ceuppens, S., & Demeester, J. (2021). Presentatie in het kader van de Pilootprojecten ter Versterking van de Lerarenopleidingen.
[6] Quinn, H., Schweingruber, H. & Keller, T. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. http://nap.edu/13165.
Leerlijnen worden gebruikt om onderwijs binnen een bepaald domein van een logische opbouw te voorzien en een bepaalde vakdidactiek aan te bieden. Binnen dit pilootproject hanteren we de volgende definitie [1]:
“Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden, leidend naar een einddoel.”
Het laat leerlingen toe om te evolueren van een basisniveau tot een complexer niveau binnen dat domein.
Het kan hier zowel over kennis, vaardigheden als attitudes gaan.
Er bestaan horizontale leerlijnen (binnen één jaar) en
verticale leerlijnen
(over de verschillende jaren heen)
[2].
Dit project focust op verticale leerlijnen voor STEM-kennis, vaardigheden en attitudes , rekening houdend met de algemene minimumdoelen voor de doorstroomfinaliteit, de dubbele finaliteit en de arbeidsfinaliteit. Ze werden exemplarisch gekozen en illustreren een mogelijke opbouw voor een aantal belangrijke aspecten binnen het STEM-onderwijs:
Attitudes
Vaardigheden
Conceptuele kennis
Sommige leerlijnen zijn gemakkelijk terug te vinden in de minimumdoelen, andere veel moeilijker of helemaal niet. We hebben de voorbeelden van de leerlijnen dan ook in functie van de minimumdoelen gekozen.
Met alle gekozen voorbeelden stemt een leerlijn in de minimumdoelen overeen.
Leerlijnen ‘attitudes’ en ‘vaardigheden’ zijn moeilijker in de minimumdoelen terug te vinden dan leerlijnen ‘conceptuele kennis’. Bovendien is er overlap tussen de leerlijnen ‘attitudes’ en de leerlijnen ‘vaardigheden’. Beter kunnen onderzoeken of ontwerpen (vaardigheden onderzoekend leren en ontwerpend leren), betekent bv. ook dat een leerling zelfstandiger (attitude zelfstandig werken) kan onderzoeken of ontwerpen.
Voor de leerlijnen ‘conceptuele kennis’ hebben we gekozen voor ‘verwerken van data’ en het STEM-concept ‘energie en materie’. Deze conceptuele kennis is binnen STEM belangrijk. Bovendien zijn hierover duidelijke leerlijnen binnen de minimumdoelen te vinden. Dat is niet voor alle STEM-concepten het geval.
Sowieso kunnen kennis, vaardigheden en attitudes niet los van elkaar gezien worden [3].
De leerlijnen worden voorgesteld door 3 figuren nl.:
1ste graad
De minimumdoelen voor de A-stroom van de 1ste graad staan telkens in de gele middelste ring.
2de en 3de graad
De 2de en 3de graad worden in blauwtinten voorgesteld.
Bij de gekozen attitudes zijn de minimumdoelen voor de 2de en 3de graad dezelfde.
Er wordt dan ook geen onderscheid tussen de 2de en 3de graad gemaakt.
De leerlijnen ‘vaardigheden’ en ‘conceptuele kennis’ maken wel het onderscheid tussen de
2de en de 3de graad.
Finaliteiten
De 3 finaliteiten worden voorgesteld door cirkels in verschillende tinten blauw:
Eindtermen
De nummers van de geselecteerde eindtermen staan telkens in het wit in de verschillende
cirkels genoteerd.
[1] Strijker, A. (2010). Leerlijnen en vocabulaires in de praktijk. Verkennende studie in opdracht van het Programma 'Stimuleren Gebruik Digitaal Leermateriaal'. Enschede: SLO
[2] ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs Universiteit Antwerpen. (2020). ECHO-tip 92: Leerlijnen voor meer transparantie. Geraadpleegd op: Onderwijstip 92 | ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs | Universiteit Antwerpen (uantwerpen.be)
[3] Quinn, H., Schweingruber, H. & Keller, T. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. http://nap.edu/13165 .
"And education, too, is where we decide whether we love our children enough not to expel them from our world
and leave them to their own devices, nor to strike from their hands their chance of undertaking
something unforeseen by us, but to prepare them in advance for the task of renewing a common world."
De wereld van vandaag staat voor veel uitdagingen zoals de klimaatproblematiek, grondstoffen die uitgeput raken… De Verenigde Naties maakten daarom een lijst met Sustainable Development Goals (SDGs), waarop we als maatschappij moeten inzetten om tot een betere, duurzame wereld te komen [2].
Veel van deze doelen hebben raakvlakken met de STEM-wereld.
STEMDOELEN
STEM komt overgewaaid van de Verenigde Staten, waar ze volgende overkoepelende doelen nastreven [3]:
STEM IN HET ONDERWIJS
STEM is er dus niet alleen voor de arbeidsmarkt, maar ook omdat het vormend is op zichzelf [4]. STEM heeft een plaats in het onderwijs om [5-6]:
Bovendien kan STEM een drijvende kracht zijn om meer meisjes en maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren dezelfde mogelijkheden te geven als anderen [5,7].
Wetenschappen en engineering kunnen ons leven fundamenteel verbeteren. De intrinsieke schoonheid van wetenschappen
en de fascinatie voor de wereld waren en zijn al eeuwenlang de motor voor de exploratie van de wereld en nieuwe ontdekkingen.
Veel van de uitdagingen van vandaag en van de toekomst - bv. duurzaamheid, het klimaat, energie, gezondheid -
vereisen sociale, politieke en economische oplossingen die gebaseerd moeten zijn op een diepgaande kennis
van de onderliggende wetenschappen en engineering [3].
Het belang van STEM op school kan dus moeilijk onderschat worden.
[1] Arendt, H. (1961). The crisis in education. Between past and future, 181-182.
[2] Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (2016). https://www.sdgs.be.
[3] Quinn, H., Schweingruber, H. & Keller, T. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. http://nap.edu/13165.
[4] Vlaamse Onderwijsraad, Departement Economie, Wetenschap en Innovatie & Departement Onderwijs & Vorming (2013). Reflectie-instrument STEM www.stemopschool.be
[5] STEM-actieplan van de Vlaamse Overheid (2012). https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-07/STEM-actieplan.pdf .
[6] Andreotti, E., Frans, R., De Coninck, I., De Lange, J., Sermeus, J., & Van Landeghem, J. (2017). Eindrapport Vlaams Lerend Netwerk STEM SO.
[7] Vlaamse Overheid, Departement Werk en Sociale Economie (2021). STEM-agenda 2030. STEM-competenties voor een toekomst- en missiegericht beleid.
STEM in Vlaanderen
In de literatuur werd reeds veel geschreven over STEM. Binnen het Vlaamse onderwijslandschap zijn er o.a.
Basisprincipes volgens iSTEM
iSTEM-onderwijs vertrekt van de volgende 5 basisprincipes [5]:
Het centrale probleem of de centrale verwonderingsvraag dient steeds in relatie te staan met het ‘Waarom STEM?’ zoals in voorgaande tab beschreven.
Redeneren en modelleren, creatief onderzoeken en ontwerpen zijn noodzakelijk om het centrale probleem op te lossen of de centrale verwonderingsvraag te beantwoorden.
Interdisciplinariteit volgens het Inkleurmodel
Disciplinaire kunde is cruciaal om een interdisciplinair STEM-project tot een goed einde te kunnen brengen, d.w.z. wil zeggen om het centrale probleem te kunnen oplossen of de centrale verwonderingsvraag te kunnen beantwoorden.
Elk bekijkt de wereld vanuit een andere bril en een goede STEM-didactiek heeft aandacht voor deze verschillende invalshoeken.
De interactie tussen componenten uit de STEM-vakgebieden wordt visueel gemaakt door de STEM-helix van het Inkleurmodel, waarbij elke discipline wordt voorgesteld door een DNA-streng. Door de strengen in te kleuren, wordt zichtbaar gemaakt welke disciplines aanwezig zijn in het STEM-project en in welke mate [3].
Logischerwijze vereist een interactie tussen verschillende disciplines interactie tussen verschillende (student)leraren met verschillende disciplinespecifieke expertise. Samenwerken staat binnen STEM dus centraal. Ook leerlingen werken samen om een STEM-project tot een goed einde te brengen.
STEM in 3D
STEM bestaat uit 3 dimensies:
Inhoudelijke STEM-leerlijnen (dimensie 3) staan daarom in verbinding met leerlijnen rond STEM-vaardigheden (dimensie 1) en leerlijnen rond STEM-concepten (dimensie 2).
Overzicht van de 3 dimensies binnen STEM[1] Vlaamse Overheid, Departement Werk en Sociale Economie (2021). STEM-agenda 2030. STEM-competenties voor een toekomst- en missiegericht beleid.
[2] Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs en Vorming (2012). STEM-kader voor het Vlaamse onderwijs. https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/18907 .
[3] Andreotti, E., Frans, R., De Coninck, I., De Lange, J., Sermeus, J., & Van Landeghem, J. (2017). Eindrapport Vlaams Lerend Netwerk STEM SO.
[4] De cel iSTEM. https://www.istem.be.
[5] Van Passel, W., Ceuppens, S., & Demeester, J. (2021). Presentatie in het kader van de Pilootprojecten ter Versterking van de Lerarenopleidingen.
[6] Quinn, H., Schweingruber, H. & Keller, T. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. http://nap.edu/13165.
Leerlijnen worden gebruikt om onderwijs binnen een bepaald domein van een logische opbouw te voorzien en een bepaalde vakdidactiek aan te bieden. Binnen dit pilootproject hanteren we de volgende definitie [1]:
“Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden, leidend naar een einddoel.”
Het laat leerlingen toe om te evolueren van een basisniveau tot een complexer niveau binnen dat domein.
Het kan hier zowel over kennis, vaardigheden als attitudes gaan.
Er bestaan horizontale leerlijnen (binnen één jaar) en
verticale leerlijnen
(over de verschillende jaren heen)
[2].
Dit project focust op verticale leerlijnen voor STEM-kennis, vaardigheden en attitudes , rekening houdend met de algemene minimumdoelen voor de doorstroomfinaliteit, de dubbele finaliteit en de arbeidsfinaliteit. Ze werden exemplarisch gekozen en illustreren een mogelijke opbouw voor een aantal belangrijke aspecten binnen het STEM-onderwijs:
Attitudes
Vaardigheden
Conceptuele kennis
Sommige leerlijnen zijn gemakkelijk terug te vinden in de minimumdoelen, andere veel moeilijker of helemaal niet. We hebben de voorbeelden van de leerlijnen dan ook in functie van de minimumdoelen gekozen.
Met alle gekozen voorbeelden stemt een leerlijn in de minimumdoelen overeen.
Leerlijnen ‘attitudes’ en ‘vaardigheden’ zijn moeilijker in de minimumdoelen terug te vinden dan leerlijnen ‘conceptuele kennis’. Bovendien is er overlap tussen de leerlijnen ‘attitudes’ en de leerlijnen ‘vaardigheden’. Beter kunnen onderzoeken of ontwerpen (vaardigheden onderzoekend leren en ontwerpend leren), betekent bv. ook dat een leerling zelfstandiger (attitude zelfstandig werken) kan onderzoeken of ontwerpen.
Voor de leerlijnen ‘conceptuele kennis’ hebben we gekozen voor ‘verwerken van data’ en het STEM-concept ‘energie en materie’. Deze conceptuele kennis is binnen STEM belangrijk. Bovendien zijn hierover duidelijke leerlijnen binnen de minimumdoelen te vinden. Dat is niet voor alle STEM-concepten het geval.
Sowieso kunnen kennis, vaardigheden en attitudes niet los van elkaar gezien worden [3].
[1] Strijker, A. (2010). Leerlijnen en vocabulaires in de praktijk. Verkennende studie in opdracht van het Programma 'Stimuleren Gebruik Digitaal Leermateriaal'. Enschede: SLO
[2] ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs Universiteit Antwerpen. (2020). ECHO-tip 92: Leerlijnen voor meer transparantie. Geraadpleegd op: Onderwijstip 92 | ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs | Universiteit Antwerpen (uantwerpen.be)
[3] Quinn, H., Schweingruber, H. & Keller, T. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. http://nap.edu/13165 .