Arduino Hello World
logo

Arduino Hello World

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Module 6 Module 7

   De code: Tinkercad


Als je Arduino IDE gebruikt, sla dit hoofdstuk dan over.

   Opdracht 1

Wat zal er, volgens jou, uiteindelijk gebeuren wanneer je de wachttijd kleiner en kleiner maakt? Reflecteer en discussieer, indien mogelijk, met je klasgenoten.


   Uitwerking 1

We bekijken eerst het extreme geval. Geen wachttijd. Verander de twee stukjes code waarbij je wacht door:

    delay(0)

Upload je programma en observeer wat er gebeurt.

   Opdracht 2

   Uitwerking 2
We gaan nu de grens opzoeken. 

Bij hoeveel wachttijd ga je over van een pinkend LEDje naar een constant maar minder fel brandend brandend LEDje?

    Kies zelf een methode om dit te achterhalen.


Het menselijk oog kan tot 60 beelden per seconde verwerken. Gaat het sneller, dan is dat een vloeiend beeld voor ons. Als je 60 beelden per seconde laat zien, laat je elke 1/60 = 0,0167 seconden, oftewel elke 17 milliseconden, een beeld zien. Als je het LEDje dus sneller laat pinken, kan je oog het pinken niet meer verwerken. Maar het LEDje pinkt wel degelijk nog steeds. Dat is ook wat bouwers van commerciële camera’s hanteren. Zoek maar eens op wat voor de GoPro het aantal “frames per second” (beelden per seconden) is. Dat varieert tussen 30 beelden en 120 beelden per seconde.



De Tinkercad-simulatie is maar een nabootsing van de werkelijkheid en kan niet alles tonen.
Bij het Arduino-bordje is het anders. Je ziet het LEDje niet meer pinken bij wachttijden kleiner dan 15 milliseconden.
Bij kleinere wachttijden gaat het LEDje ogenschijnlijk minder fel branden.



Arduino werkt zeer snel en gaat meteen over naar de volgende instructie.
Als je in je code een pinkend LEDje maakt, wil je dat natuurlijk ook kunnen zien pinken.
Niet alleen hier, maar ook in vele andere situaties, is een dergelijke wacht-instructie dus zeer nuttig.