Arduino Hello World
logo

Arduino Hello World

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Module 6 Module 7

Module 3
De software en 1ste programma

Home Arduino IDE Tinkercad

Mijn eerste programma

Blink

Basisconcepten van programmeren met Arduino

Structuur Variabelen en datatypes Functies Syntax Pseudocode

Aan de slag

Werken met pinnen Serial monitor en plotter Debuggen

   Tinkercad


Als je Arduino gebruikt, sla dit hoofdstuk dan over.

1. Registreer je op Tinkercad

Maak een Tinkercad-account aan

  • 1. Ga naar tinkercad.com.
  • 2. Klik op "join now" (rechts bovenaan).
  • 3. Registreer met je email-adres en kies een wachtwoord.

OF

Gebruik je klas-code

  • 1. Ga naar tinkercad.com.
  • 2. Klik op "join now" (rechts bovenaan).
  • 3. Registreer je als leerling/student
  • 4. Gebruik de klascode of -link en naam die je van je leerkracht gekregen hebt.
  • 5. Het Tinkercad-klaslokaal opent en je kan aan het werk.


2. Creëer een Arduino-project

  1. 1. Klik in de linkerbalk op circuits > create new circuit
  2. 2. Je bekomt een wit werkblad met een rare naam (links boven) als “Bodacious sango” of “Fantastic Allis-rottis”. Verander de naam in “Blink”
  3. 3. In de rechterkolom zie je allemaal elektronische elementen. Scroll tot je het Arduino-bordje ziet. Klik en sleep dit in je wit werkblad.
  4. filmpje nakijken


3. Gebruik een simpel voorbeeld-programma

  1. 1. Rechts bovenaan klik je op "code".
  2. 2. Kies voor tekst in de plaats van blocks. "Are you sure?" --> klik "Continue". Het stukje code dat je hier ziet noemt men in het Arduino-programma een Sketch. Lees diagonaal door de code en probeer al wat informatie te achterhalen over het programmatje.
  3. 3. Klik nu op start simulation.
  4. 4. Observeer goed wat de simulatie doet.


Een sketch is een programma dat je door het Arduino-bordje kan laten uitvoeren.



  Opdracht 1

Nadat je op "start simulation" hebt geklikt, begint de simulatie en zie je allerlei LEDs aanspringen.

Let op! Het gaat heel snel.


 
 

Denk ook na over de volgorde waarin de LEDs aanspringen.

Om verder te gaan, zet je de simulatie stop.