Arduino Hello World
logo

Arduino Hello World

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Module 6 Module 7 Module 8

Besturingsstructuren en stroomdiagram


Besturingsstructuren (in het Engels control structures) zijn de regels die bepalen hoe je programma zich gedraagt. Ze bepalen wat er gebeurt, wanneer, en hoe vaak.
Je kan ze vergelijken met verkeersregels, ze bepalen of je moet stoppen, doorrijden of afslaan.

We onderscheiden 3 belangrijkste soorten: sequentie (volgorde), selectie (keuze) en iteratie (herhaling).

 

Sequentie

Je voert instructies één voor één uit, van boven naar beneden.

 

Selectie

Je maakt een keuze: "Als dit gebeurt, dan doe ik dat."
Voorbeeld: if() en if...else()

 

Iteratie

Je laat iets steeds opnieuw gebeuren, zolang een bepaalde regel geldt.
Voorbeeld: while() en for()



Hierboven wordt de code grafisch weergegeven in een stroomdiagram, ook wel blokschema of flowchart genoemd. Dit is een handige manier om de 'flow' van een programma weer te geven. Stroomdiagramma's kunnen ook gebruikt worden bij het voorstellen van processen, projecten, dataoverdracht, ...

Naargelang de vorm van de blok verandert de betekenis. Hier gebruiken we voor een proces een rechthoek en een voor een beslissing een ruit.
Een overzicht van de meest gebruikte symbolen vind je hier:

Symbool Naam Functie
Start/einde Een ovaal stelt een begin- of eindpunt voor.
Proces Een rechthoek geeft een bepaald proces aan.
Beslissing Een ruit staat voor een keuze. De lijnen die eruit vertrekken geven de opties aan.
Vertraging Dit symbool duidt een vertraging of pauze aan.
Input/Output Een parallellogram duidt aan waar de gegveens het systeem binnenkomen of verlaten.

Heb je nog andere figuren nodig? Zoek dan even op het internet 'Flowchart programming symbols', misschien vind je iets dat beter past.

  Opdracht 1

Bestudeer volgend stroomschema: