Studiegebied bepaling en hypothese bepaling
Ga op zoek naar een gebied met bomen in de buurt van je school. Dit kan bijvoorbeeld een bos, een natuurgebied, een park of een laan zijn.
Omdat we alle metingen van iedereen op een kaart willen weergeven en vergelijkbaar willen maken, moet we wel enkele spelregels respecteren:
Je studiegebied (per groepje leerlingen) mag maximum 1 ha groot zijn
We leggen een denkbeeldig rooster van hokjes over de PlanetWatch meetkaart.
Je metingen zullen worden toegekend aan een hokje van 1ha.
(dit is dus een veel fijnmazigere structuur dan deze hier op de figuur)
In dit gebied moet je 3 Essen en /of Esdoorns* terugvinden om je metingen op te kunnen doen
De hoeveelheid roze bladgisten is niet overal binnen je studiegebied constant en kan variƫren van boom tot boom en blad tot blad. Het is de gemiddelde waarde dat in relatie staat met de luchtkwaliteit.
Merk op dat om echt wetenschappelijke conclusies te trekken we veel meer metingen zouden moeten doen. We willen hier voornamelijk het principe meegeven.
* Gebruik geen uitheemse siersoorten.
Beschrijf zo goed mogelijk je studiegebied
Opdracht 1
1. Bepaal de oppervlakte van je studiegebied :
- Maak gebruik van Google-maps: geef de naam of het adres van je studiegebied in
- Zoem in op de kaart tot een schaal van 20 m of 50 m
- Gebruik je rechtermuisknop, kies 'afstand meten', en meet een afstand van 100 m
- Dit geeft je een idee van hoe groot een hectare is, als je hier een vierkant mee tekent
2. Maak in google maps via de snipping tool een printscreen van je studiegebied.
Stuur deze afbeelding door via smartschool of je leerplatform van de school.
Opdracht 2
Beschrijf de omgeving:
Zijn er mogelijke luchtvervuilingsbronnen in de buurt? Welke? Op welke afstand ongeveer?
Stuur deze bechrijving door via smartschool of je leerplatform van de school.
Extra opdracht
Je kan ervoor kiezen om in je klas 2 verschillende studiegebieden te vergelijken waarvan je vermoedt dat er een verschil is in bronnen van verzurende polluenten.
Zorg er in dit geval dan voor dat er in je klas 2 groepjes zijn die 2 verschillende studiegebieden bestuderen om te vergelijken wat
het verschil in effect is op de roze bladgisten. We komen hier dan later op terug in hoofdstuk 6.
Bestudeer het verschil in bronnen van verzurende polluenten in jouw studiegebied van 1 ha. Noteer je bevindingen in een document op je PC of op papier.
We komen hier in module 6 op terug.
|
IN mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel
NABIJ mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel |
 |
IN mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel
NABIJ mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel |
 |
IN mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel
NABIJ mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel |
 |
IN mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel
NABIJ mijn studiegebied: geen / weinig / matig / veel |