Inzoomen op: IoT
logo

Inzoomen op: IoT

Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Module 5 Module 6

Domus Robotica: offline



Benodigdheden


Om deze opdracht uit te voeren heb je volgende zaken nodig:

  • een microcontrollerplatform met wificonnectiviteit dat gebruik kan maken van Arduino IoT Cloud (app);
  • een computer;
  • een smartphone;
  • een breadboard;
  • drukschakelaar;
  • led;
  • twee weerstanden (1 x 220 Ohm, 1 x 10 kOhm);
  • schakeldraad.

Hier vind je een overzicht van de borden die compatibel zijn met Arduino IoT Cloud. Let op, ze communiceren niet allemaal via wifi. Wij gebruiken in dit voorbeeld wifi.
Microcontrollerplatformen die hier op dit moment aan voldoen zijn: MKR 1000 WiFi, Nano 33 IoT, MKR WiFi 1010 en de volgende apparaten van derden: ESP32, ESP8266.
Heb je niet de juiste Arduino? Geen probleem, je kan het offline gedeelte, het vormgeven van de code, met eender welke Arduino uitvoeren. Het online gedeelte waarin je vanop afstand via Arduino IoT Cloud je systeem aanstuurt moet je dan overslaan.

Opdracht

De opdracht, of wat de code moet doen, krijgen jullie:


Schrijf een programma dat je toelaat om:

door middel van een drukknop, een led aan te sturen. Hou je de drukknop ingedrukt, dan schakelt de led aan, laat je hem los dan schakelt de led uit.


Vooraleer we de code gaan schrijven (coderen) moet er wat denkwerk gebeuren. Hoe gaan we het programma opbouwen, wat moet het net doen? Dit noemen we programmeren.

Coderen, het schrijven van commando's in een bepaalde programmeertaal, is maar een onderdeel van het programmeren, dit doen we straks.

 


Programmeren versus coderen

Programmeren omvat het gehele proces van het analyseren van de benodigdheden, ontwikkelen van de softwarestructuur, uitvoeren en testen, tot het onderhoud. Coderen is het proces van het schrijven van regels code, het is slecht één onderdeel, het meest technische, van het programmeren. Bron.



Laten we de opdracht nu concreter uitschrijven.

  Opdracht 1

Ga zelf programmeren!

De opdracht: schrijf een programma dat je toelaat om door middel van een drukknop, een led aan te sturen. Hou je de drukknop ingedrukt, dan schakelt de led aan, laat je hem los dan schakelt de led uit.

Herformuleer de opdracht zo specifiek mogelijk, zodat een IT-er je tekst kan omzetten in code in eender welke programmeertaal. Een computer denkt binair, 0-en en 1-en of hoge en lage signalen.

Lees je omschrijving voor aan je buur en kijk of hij of zij hiermee aan de slag kan. Als ze geen extra vragen hebben dan is het wellicht specifiek genoeg.
Bekijk onderstaande video om te begrijpen hoe specifiek je instructies moeten zijn.


Is je omschrijving klaar? Had je buur er geen extra vragen bij? Vergelijk dan met onderstaande oplossing. Deze bevat alle elementen die een IT-er nodig heeft om de opdracht te coderen.

 
 


  Uitwerking, deel 1

Doorloop onderstaande presentatie om de code voor het aansturen van de leds offline vorm te geven. Je kan voor dit gedeelte een Arduino Uno of een Arduino MKR 1010 (met wifi connectiviteit) gebruiken.