STEM wil de leerlingen tonen dat je meer inzicht krijgt in een bepaald probleem of natuurverschijnsel als je het vanuit verschillende invalshoeken bekijkt. Volgende opdracht voer je het best uit met een groep studenten met een verschillende STEM-achtergrond.
Opdracht
Verwondering is een belangrijke stimulus voor leerlingen om aan STEM te doen [1,2].
In de literatuur vind je een aantal tentatieve methodische aanbevelingen om verwondering bij leerlingen te bevorderen. Tentatief omdat er nog maar weinig experimentele ondersteuning voor bestaat. Hieronder vind je acht onderwijsstrategieën uit de literatuur die leerkrachten kunnen toepassen om verwondering te bevorderen [2]:
Opdracht
Neem een STEM-project dat je zelf hebt uitgewerkt of zoek op het internet (bv. een case van dit project) een STEM-project dat je boeit.
Referenties
[1] Wolbert, L., & Schinkel, A. (2021). What should schools do to promote wonder? Oxford Review of Education 47(4), 439-454. [2] Conijn, J., van Gulick, H. L., Rietdijk, W., Andre, L., & Schinkel, A. (2021). Een Theoretisch Kader voor Verwondering in het Onderwijs. Pedagogiek, 41 (2), 151-174. https://doi.org/10.5117/PED2021.2.002.CONI.
Een leerlijn STEM moet leerlingen ondersteunen om zich meer complexe vaardigheden eigen te maken.
Het kan gaan om vaardigheden zoals:
De volgende opdracht zoomt hier verder op in. Idealiter maak je deze opdracht in kleine groepjes van studentleraren.
Opdracht
Neem een bestaand STEM-project en selecteer 1 stap uit het onderzoekend of ontwerpend leren die in dat STEM-project aan bod komt, bv. het formuleren van criteria waaraan het ontwerp moet voldoen.
STEM wil de leerlingen tonen dat je meer inzicht krijgt in een bepaald probleem of natuurverschijnsel als je het vanuit verschillende invalshoeken bekijkt. Volgende opdracht voer je het best uit met een groep studenten met een verschillende STEM-achtergrond.
Opdracht
Verwondering is een belangrijke stimulus voor leerlingen om aan STEM te doen [1,2].
In de literatuur vind je een aantal tentatieve methodische aanbevelingen om verwondering bij leerlingen te bevorderen. Tentatief omdat er nog maar weinig experimentele ondersteuning voor bestaat. Hieronder vind je acht onderwijsstrategieën uit de literatuur die leerkrachten kunnen toepassen om verwondering te bevorderen [2]:
Opdracht
Neem een STEM-project dat je zelf hebt uitgewerkt of zoek op het internet (bv. een case van dit project) een STEM-project dat je boeit.
Referenties
[1] Wolbert, L., & Schinkel, A. (2021). What should schools do to promote wonder? Oxford Review of Education 47(4), 439-454. [2] Conijn, J., van Gulick, H. L., Rietdijk, W., Andre, L., & Schinkel, A. (2021). Een Theoretisch Kader voor Verwondering in het Onderwijs. Pedagogiek, 41 (2), 151-174. https://doi.org/10.5117/PED2021.2.002.CONI.
Een leerlijn STEM moet leerlingen ondersteunen om zich meer complexe vaardigheden eigen te maken.
Het kan gaan om vaardigheden zoals:
De volgende opdracht zoomt hier verder op in. Idealiter maak je deze opdracht in kleine groepjes van studentleraren.
Opdracht
Neem een bestaand STEM-project en selecteer 1 stap uit het onderzoekend of ontwerpend leren die in dat STEM-project aan bod komt, bv. het formuleren van criteria waaraan het ontwerp moet voldoen.