Er werd van 30 leerlingen uit de klas een enquête afgenomen die opgesteld werd op basis van recent onderzoek rond online en blended learning (OBL) in het Vlaams volwassenenonderwijs (VO)[1,2], en peilt aan de hand van succesfactoren naar de pedagogische noden van leerlingen met betrekking tot OBL in relatie tot hun actieve participatie aan OBL.
De vragenlijst werd aangepast voor de specifieke situatie van het SO en het blended STEM-project van deze klas.
Met het oog op het goed interpreteren en verduidelijken van de enquêteresultaten en het capteren van mogelijke niet-bevraagde noden in de enquête, werd er met een tiental leerlingen uit de klas ook nog een focusgroep gehouden.
Klik op een van de succesfactoren hiernaast en leer enkele algemene resultaten uit de enquête en focusgroep kennen.
Het blended STEM-project besteedde aandacht aan de interactie:
In de enquête kreeg de succesfactor interactiviteit de beste score. Ongeveer de helft van de leerlingen gaf een duidelijk positieve waardering voor het aspect ‘interactiviteit’ (score 5 tot 7) en slechts 23% gaf een negatieve appreciatie (score 1 tot 3). Het aandeel neutrale scores (4) lag bij deze succesfactor ook het laagste (23%).
Leerlingenfeedback uit de focusgroep:
Het blended STEM-project besteedde aandacht aan het expliciteren van de blend in het blended STEM project naar de leerlingen toe door o.a. het geven van een introsessie met extra duiding rond het project, de blended aanpak en de timing van het project. Elke module werd voorzien van een inleiding en gesitueerd binnen het gehele blended STEM-project: Hoe ziet de ‘blend’ er deze les uit? Waar staan we in het project? Wat gaan we doen vandaag en op welke wijze gaan we het aanpakken?
Voor de succesfactor transparantie respondeerde 40% van de leerlingen duidelijk positief (score 5 tot 7). Transparantie werd door 33% van de leerlingen eerder neutraal beoordeeld (score 4). Het aandeel leerlingen dat voor deze succesfactoren een duidelijk negatieve appreciatie gaf (score 1 tot 3) was 23%.
Leerlingenfeedback uit de focusgroep:
Het blended STEM-project zette in op uitdaging en actieve participatie aan de lessen met oog voor onderzoeken en ontwerpen, opzoeken en creëren. Bij de start en het einde werd er ook ruimte voorzien om stukjes uit het groepswerk aan elkaar te presenteren (mindmap rond fijnstof maken en presenteren, filmpje maken om fijnstofmetingen te rapporteren).
De succesfactor productiviteit gaf een relatief gelijkaardig scoreprofiel als transparantie met ook 40% van de leerlingen die duidelijk positief respondeert (score 5 tot 7). De neutrale score (score 4) lag met 40% iets hoger. Het aandeel leerlingen dat een duidelijk negatieve appreciatie (score 1 tot 3) gaf lag met 6 van de 30 leerlingen op 20%.
Leerlingenfeedback uit de focusgroep:
De factor ‘personalisatie’ kreeg vooral vorm door in te zetten op authentieke contexten
rond fijnstof en leefwereld. In dit specifieke project werd geen differentiatie ingebouwd.
De persoonlijke leerkeuzes situeerden zich enkel in de laatste module waar
leerlingen zelf een onderzoekje op poten zetten om te werken met hun eigen
geprogrammeerde fijnstofmeter.
Feedback werd voorzien door student-leraren tijdens het project en/of door de online modules.
In de enquête scoorde de succesfactor personalisatie het minst goed. Slechts 5 van de 30 leerlingen gaf een duidelijke positief signaal (scores tussen 5 en 7). Dubbel zoveel leerlingen gaven een duidelijk negatieve waardering (score 1 tot 3). Opmerkelijk is wel dat er bijna 50% van de leerlingen ‘neutraal’ respondeerde.
Leerlingenfeedback uit de focusgroep:
Om een idee te hebben over de percepties en preconcepties rond STEM en blended learning werd er voor het uitvoeren van het blended STEM-project een nulmeting uitgevoerd d.m.v. een interactieve intro-sessie met een live poll waaraan de leerlingen met hun smartphone via een QR code deelnamen. Dit liet toe een vorm van vergelijking te hebben tussen de eerdere ervaringen met blended learning en de nieuwe ervaringen na het doorlopen van het blended STEM-project. (zie ook praktijkvoorbeeld leerlingenparticipatie in de lob Blended - prakijkvoorbeelden).
De focusgroep na afloop van het blended STEM- project verschafte naast inzichten over de succesfactoren, eveneens inzichten over nieuwe of veranderde percepties rond blended STEM na het doorlopen van het blended STEM-project (zie ook audiofragmenten in het praktijkvoorbeeld leerlingenparticipatie in de lob Blended - prakijkvoorbeelden):
Feedback leerlingen uit focusgroep rond Blended STEM Algemeen:
Bij praktijkonderzoek is het belangrijk om de verschillende datasets naast en ‘op elkaar’ te leggen. Het is onmogelijk om enkel op basis van de enquêteresultaten besluiten te trekken over het blended STEM-project in deze klas. De enquêteresultaten moeten zeker naast andere data gelegd worden met het oog op het verhogen van de betrouwbaarheid en validiteit (triangulatie).
Daarom werd er met een tiental leerlingen uit de klas ook een focusgroep gehouden. Hun bevindingen werden mee opgenomen in de resultaten m.b.t. de succesfactoren.
Ook de nulmeting werd gebruik om mogelijke veranderingen in mening en perceptie na doorlopen van het blended STEM-project te proberen detecteren.
De leerlingen werden verder tijdens het project na elke blended STEM-module bevraagd met mini-belevingpolls via hun smartphone a.d.h.v. een QR code.
Lerarenervaringen via bv. klasobservaties of ervaringen met het ontwikkelwerk van het blended STEM-project, … zijn voorbeelden van andere waardevolle databronnen.
Beluister hier enkele korte reflecties van de leraren betrokken bij dit blended STEM-project:
geluidsfragment nog toevoegen
Op klasniveau:
Op onderzoeksniveau:
Voor meer info en een uitgebreidere data-analyse van dit OS?! project: zie de masterproef in de case ‘Kwaliteitsvol blenden van een e-cursus’ in de lob STEMdidactiek
Referenties
[1] Blieck, Y. 2018. Development and Validation of A Conceptual Quality Management Model for Effective Institutional Continuous Quality Improvement of Online and Blended Learning in Adult Education, PhD thesis, Vrije Universiteit Brussel, Brussel, 7 November, available at: 10.13140/RG.2.2.16959.15523.
[2] Blieck, Yves & Zhu, Chang & Schildkamp, Kim & Struyven, Katrien & Pynoo, Bram & Poortman, Cindy & DePryck, Koen. (2020). A Conceptual Model for Effective Quality Management of Online and Blended Learning. Electronic Journal of e-Learning. 18. 189-204. 10.34190/EJEL.20.18.2.007.
Bron data: