Arduino van onder het fijnstof




1. Enkele algemene resultaten voor de 4 gekozen succesfactoren

Er werd van 30 leerlingen uit de klas een enquête afgenomen die opgesteld werd op basis van recent onderzoek rond online en blended learning (OBL) in het Vlaams volwassenenonderwijs (VO)[1,2], en peilt aan de hand van succesfactoren naar de pedagogische noden van leerlingen met betrekking tot OBL in relatie tot hun actieve participatie aan OBL.

De vragenlijst werd aangepast voor de specifieke situatie van het SO en het blended STEM-project van deze klas.

Met het oog op het goed interpreteren en verduidelijken van de enquêteresultaten en het capteren van mogelijke niet-bevraagde noden in de enquête, werd er met een tiental leerlingen uit de klas ook nog een focusgroep gehouden.











Resultaten

Klik op een van de succesfactoren hiernaast en leer enkele algemene resultaten uit de enquête en focusgroep kennen.










2. Resultaten omtrent de algemene perceptie van blended STEM

Om een idee te hebben over de percepties en preconcepties rond STEM en blended learning werd er voor het uitvoeren van het blended STEM-project een nulmeting uitgevoerd d.m.v. een interactieve intro-sessie met een live poll waaraan de leerlingen met hun smartphone via een QR code deelnamen. Dit liet toe een vorm van vergelijking te hebben tussen de eerdere ervaringen met blended learning en de nieuwe ervaringen na het doorlopen van het blended STEM-project. (zie ook praktijkvoorbeeld leerlingenparticipatie in de lob Blended - prakijkvoorbeelden).

De focusgroep na afloop van het blended STEM- project verschafte naast inzichten over de succesfactoren, eveneens inzichten over nieuwe of veranderde percepties rond blended STEM na het doorlopen van het blended STEM-project (zie ook audiofragmenten in het praktijkvoorbeeld leerlingenparticipatie in de lob Blended - prakijkvoorbeelden):

Feedback leerlingen uit focusgroep rond Blended STEM Algemeen:

  • De leerlingen waren positief verrast en gaven aan de ‘blend’ een goed idee te vinden om actiever te participeren en een beter begrip van de leerinhouden te krijgen.
  • De leerlingen spraken over betere focus en verhoogde concentratie op leeractiviteiten omwille van de blended aanpak.
  • Digitaal werken werd aangenamer ervaren in blended format, ook door leerlingen die niet graag online werken.
  • De leerlingen gaven aan dat ze hun mening rond digitaal leren positief bijstelden op basis van de ervaring met blended STEM.



3. Betrouwbaarheid en validiteit

Bij praktijkonderzoek is het belangrijk om de verschillende datasets naast en ‘op elkaar’ te leggen. Het is onmogelijk om enkel op basis van de enquêteresultaten besluiten te trekken over het blended STEM-project in deze klas. De enquêteresultaten moeten zeker naast andere data gelegd worden met het oog op het verhogen van de betrouwbaarheid en validiteit (triangulatie).

Daarom werd er met een tiental leerlingen uit de klas ook een focusgroep gehouden. Hun bevindingen werden mee opgenomen in de resultaten m.b.t. de succesfactoren.

Ook de nulmeting werd gebruik om mogelijke veranderingen in mening en perceptie na doorlopen van het blended STEM-project te proberen detecteren.

De leerlingen werden verder tijdens het project na elke blended STEM-module bevraagd met mini-belevingpolls via hun smartphone a.d.h.v. een QR code.

Lerarenervaringen via bv. klasobservaties of ervaringen met het ontwikkelwerk van het blended STEM-project, … zijn voorbeelden van andere waardevolle databronnen.

Beluister hier enkele korte reflecties van de leraren betrokken bij dit blended STEM-project:

geluidsfragment nog toevoegen




4. Conclusie en reflectie

  • Het ontwikkelen van een blended STEM project op basis van succesfactoren hielp de student-leraren om aandachtig te zijn voor de specifieke pedagogische noden van leerlingen bij het ontwikkelen van het blended STEM-project.
  • Het evalueren van de succesfactoren door de leerlingen van deze klas was verrijkend en hielp om lerarenperceptie omtrent pedagogische noden te toetsen aan leerlingenperceptie.
  • Het blended STEM project in deze klas was als eerste poging zeker niet slecht, maar er is nog ruimte voor kwaliteitsverbetering met het oog op het bereiken van een groter aantal leerlingen in de klas en het verhogen van de STEM-interesse
  • De leerlingen van de klas zagen de meerwaarde van blended learning binnen STEM. Ze vonden dat de ‘blend’ van delen van de e-cursus en de F2F activiteiten de lessen leerrijker maakte en spraken over verhoogde concentratie en actievere participatie, ongeacht hun interesse voor het STEM-onderwerp. (Nota: leerwinst werd binnen dit project niet gemeten en is louter een leerlingenperceptie)



En wat doen we hier nu mee? Borgen en bijsturen!

Op klasniveau:

  • De input van de enquête en focusgroep kan nu gebruikt worden om doelgericht aan kwaliteitszorg te doen bij het vormgeven van een toekomstig blended STEM-project in deze klas.
  • De aanbevelingen, opmerkingen en successen worden dan gebruikt als driver voor het borgen van wat goed zit en het zinvol bijsturen van wat beter kan.

Op onderzoeksniveau:

  • Op basis van de gebruikservaring:
    Suggestie tot verder onderzoek om de indicatoren in de enquête zo goed mogelijk te definiëren en beter af te stemmen op de context van Blended STEM in het SO?
  • (Tijdens het terugkoppelingsmoment van de resultaten naar de leerlingen toe, bleek de score 4 in de enquête (die bij elke succesfactor het hoogst scoorde) soms te betekenen dat de leerlingen hun ervaring effectief als neutraal beoordeelden, maar soms ook dat ze niet begrepen waar de indicator op doelde, wat deze exact betekende.)

Voor meer info en een uitgebreidere data-analyse van dit OS?! project: zie de masterproef in de case ‘Kwaliteitsvol blenden van een e-cursus’ in de lob STEMdidactiek




Referenties

[1] Blieck, Y. 2018. Development and Validation of A Conceptual Quality Management Model for Effective Institutional Continuous Quality Improvement of Online and Blended Learning in Adult Education, PhD thesis, Vrije Universiteit Brussel, Brussel, 7 November, available at: 10.13140/RG.2.2.16959.15523.
[2] Blieck, Yves & Zhu, Chang & Schildkamp, Kim & Struyven, Katrien & Pynoo, Bram & Poortman, Cindy & DePryck, Koen. (2020). A Conceptual Model for Effective Quality Management of Online and Blended Learning. Electronic Journal of e-Learning. 18. 189-204. 10.34190/EJEL.20.18.2.007.

Bron data:

  • Enquête succesfactoren en focusgroep OS?! 2022-2023 rond kwaliteitsvol ‘blenden’ van een STEM e-cursus
  • Focusgroep OS?! 2022-2023 rond kwaliteitsvol ‘blenden’ van een STEM e-cursus
  • OS?! 2022-2023 rond kwaliteitsvol ‘blenden’ van een STEM e-cursus
home

Meer info


Meer info


Meer info