Generatie Pandemie

 

Generatie Pandemie

Inhoud

Door het coronavirus staat de hele wereld voor een uitdaging: het virus indijken en overleven. Het is de eerste keer dat wij dit op zo'n grote schaal meemaken, en dat roept veel vragen en onzekerheden op.

In de geschiedenis kwamen pandemieën wel vaker voor. De wetenschappelijke kennis die we ondertussen hebben opgebouwd en de lessen die we van de geschiedenis hebben geleerd, kunnen onze vragen over het coronavirus wel helpen beantwoorden.

Om zoveel mogelijk mensen tegen het virus te beschermen, wordt een aantal maatregelen genomen. Maar veel vragen blijven. Sommige groepen worden vergeten, terwijl andere uitgebreid naar voren komen. Aan het eind van dit e-learningpakket kunnen jullie zelf maatregelen voorstellen om een pandemie aan te pakken.

Verder zie je in dit pakket hoe de recente vooruitgang in STEM bijdraagt aan oplossingen die in het verleden nog onmogelijk waren terwijl sommige oplossingen al heel lang meegaan.

Het project is uitgewerkt voor zowel de tweede als derde graad secundair onderwijs.



Doelen

Beter begrip van de moeilijkheden van een pandemie en het doel van de genomen maatregelen.

  • "Welke maatregelen zouden jullie nemen?"
  • Verantwoordelijkheidsgevoel en eigendom
  • Welke doelgroepen worden vergeten?
  • Kiezen is verliezen

Om beslissingen te kunnen nemen, moet je voldoende kennis hebben van de situatie
→  STEM-modules rond biologie, geneeskunde, wiskunde, technologische hulpmiddelen



Modules

De cursus is modulair opgebouwd. Je start het best met de inleiding, maar de andere module én submodules kun je los van elkaar doorlopen.

Klik op de modules en submodules in onderstaande afbeelding om te starten.



Contacteer ons

Voor Brusselse scholen:
    STEM Steunpunt Brussel


Voor Vlaamse scholen:
    Brightlab